Berlingske Business

DSV opjusterer forventningerne til 2018

portvirksomheden DSVs adm. direktør Jens Bjørn Andersen
Transportvirksomheden DSVs adm. direktør Jens Bjørn Andersen Foto:

Transportkæmpen DSV er kommet godt fra start i år og opjusterer sine indtjeningsforventninger til hele 2018.

Transport- og logistikkoncernen kom ud af første kvartal med et overskud på 1156 mio. kr., når man ser på driftsoverskuddet før særlige poster (EBIT).


Aktieanalytikerne havde ifølge Ritzau Estimates ventet et overskud på 1143 mio. kr. i kvartalet, hvor en markant svækkelse af dollar det seneste år tynger resultaterne.


I forhold til første kvartal 2017 er der tale om en fremgang fra 1129 mio. kr.

DSV's omsætning steg i kvartalet til 18.380 mio. kr. fra 18.223 mio. kr. i de første tre måneder af 2017. Analytikerne havde spået en omsætning på 18.912 mio. kr.

FREIGHT-DSV/

I forbindelse med sit regnskab for første kvartal, der er offentliggjort tirsdag morgen, oplyser ledelsen, at man nu justerer sine indtjeningsforventninger til hele året en smule op. Nu venter ledelsen et driftsoverskud på 5100-5400 mio. kr., hvor prognosen tidligere lå på et EBIT-overskud på 5000-5400 mio. kr. Forventningerne til de justerede frie pengestrømmene er fortsat 4000 mio. kr.


Analytikernes forventninger til 2018 var inden regnskabet et EBIT-overskud på 5269 mio. kr., viser en rundspørge fra Ritzau Estimates.

Samtidig med kvartalsregnskabet oplyser DSV, at man vil sende flere penge tilbage til aktionærerne i form af et aktietilbagekøbsprogram på 1100 mio. kr.

dsv

DSV's strategi for kapitalstrukturen er at tilbagebetale på sin gæld i perioder, hvor den er højere end 1,0-1,5 gange EBITDA-overskuddet.


Dernæst er planen at foretage investeringer, der skaber værdi for aktionærerne - herunder opkøb eller udvikling af den eksisterende forretning.


Hvis ikke der er investeringer på tapetet, bliver pengene sendt tilbage til aktionærerne, som altså er tilfældet i forbindelse med det nye aktietilbagekøbsprogram.

 

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen