Berlingske Business

DSV: Konkurrent leverer bedre end ventet på indtjeningen

DSV
Den schweiziske DSV-konkurrent Panalpina har leveret lidt bedre end ventet på indtjeningen i første kvartal, mens væksten i forretningen har været til den svage side. Foto:

Den schweiziske DSV-konkurrent Panalpina har leveret lidt bedre end ventet på indtjeningen i første kvartal, mens væksten i forretningen har været til den svage side.

Det vurderer Jyske Banks DSV-analytiker, Frans Høyer, efter Panalpinas regnskab for første kvartal.

»Panalpinas tal er lidt bedre, end jeg havde forventet, når man kigger på bruttoindtjeningen per enhed, mens volumenudviklingen er til den sløje side, men en del af udviklingen hænger sammen med, at de har tabt en stor kunde på søfragt, hvor der var lav indtjening,« siger Frans Høyer.

Panalpinas omsætning steg i første kvartal til 1,41 mia. schweizerfranc fra 1,28 mia. schweizerfranc i samme periode året før, mens driftsoverskuddet, EBIT, voksede til 24,4 mio. schweizerfranc fra 16,4 mio. schweizerfranc.

Panalpinas volumener steg 3 pct. inden for luftfragt i første kvartal, mens den tabte kunde på søfragt var den primære årsag til et fald i volumenerne på 4 pct.

DSV i Litauen.

Dermed er vækstraterne faldet i forhold til 2017, hvor Panalpina kunne melde om 8 pct. volumenvækst på luftfragt og 2 pct. på søfragt set over hele året.

»Det er et større fald i volumen, end jeg havde forventet, men der er en effekt af, at der har været færre arbejdsdage i marts.«

»Det kan komme igen i april, og de to måneder skal ses i sammenhæng. Det er for tidligt at sige, om der er en reel opbremsning i luftfragtmarkedet, der dog har været stærkt i en længere periode, og derfor er det forventeligt, at vi skal lidt ned på et eller andet tidspunkt,« siger Frans Høyer.

DSV kommer med regnskab for første kvartal 1. maj, men Frans Høyer er forsigtig med at drage alt for håndfaste konklusioner på bagkant af Panalpinas regnskab.

Det skyldes, at de to forretninger er svære at sammenligne én til én - blandt andet fordi Panalpina ejer en del fly, mens DSV ikke har nogen.

Panalpinas overskud er i første kvartal netop trukket op, at omkring 15 pct. af selskabets lufttransporter har været i egne fly, og her har stigende rater lunet på indtjeningen.

Panalpina-aktien stiger 2 pct. på børsen i Zürich, mens DSV-aktien ligger 0,4 pct. højere i 497,40 kr. i København.

XX

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen