Berlingske Business

DSV-formand: Endelig lykkes det

Kurt Larsen er formand for DSV.
Kurt Larsen er formand for DSV. Foto:

Transportgiganten DSV bliver en halv gang større, hvis buddet på amerikanske UTI Worldwide ender med en handel. Bestyrelsesformand Kurt Larsen er mere end tilfreds med, at det endelig lykkes DSV at købe stort op igen.

Få danske virksomheder har gennem årene købt så meget og så stort op med succes som transportgiganten DSV. Og nu er selskabet tæt på igen. DSV byder på ca. 9 mia. kr. for UTI Worldwide, som er en præmie på ca. 50 pct. i forhold til lukkekursen i går.

Bestyrelsen i DSV har længe gerne villet købe op. Derfor er buddet på UTI, som anbefales af det amerikanske selskabs bestyrelse, noget, der får humøret op hos formand Kurt Larsen.

Portræt af IT-chef for DSV, Jesper Riis. Fotograferet på deres central i Hedehusene.

»Endelig lykkes det. Vi har aset og maset med at finde opkøb. Der har næsten ikke været et bestyrelsesmøde, hvor det ikke var et tema. Men det er ikke nemt, for vi er ikke de eneste, der gerne vil købe op, der er mange om buddet,« siger Kurt Larsen.

Allerede sidste år kom det frem, at DSV og UTI havde forhandlet om en sammenlægning. Men dengang gik forhandlingerne i stå.

»Ja, vi har været lune på UTI et stykke tid. Jeg vil ikke i detaljer med forløbet, men det er jo ikke usædvanligt, at hvis man ikke lige kan finde ud af det første gang, så går man lidt fra hinanden og så prøver man at nærme sig hinanden igen og se om man kan finde sammen,« siger Kurt Larsen.

Var det prisen, der skilte jer dengang?

»Arh, lad os sige det på den måde, at det kan jeg ikke huske,« lyder det fra Kurt Larsen.

Investeringsbanken Rotschild har rådgivet DSV, mens Danske Bank, ING og Nordea står for finansieringen.

dsv

Sidst DSV købt stort op var i 2008, hvor belgiske ABX Logistics blev indlemmet i koncernen. DSV betalte kapitalfonden 3i 5,6 mia. kr. for ABX.

»Hele vores historie er jo bundet op på vækst gennem opkøb. Selvfølgelig er vi også vokset organisk. Men vi er blevet store ved at købe nogle virksomheder, der havde god størrelse. Dengang vi startede købte vi jo virksomheder, der var større end os selv,« siger DSV-formanden.

Han satser på, at UTI's aktionærer vil sige ja til at sælge deres aktier til DSV. UTI har det seneste år kæmpet med at få forretningen til at køre og har nedjusteret flere gange. Men formanden ser en god virksomhed, som vil styrke DSV.

»De har nogle gode geografiske områder som vi styrkes på, det er selvfølgelig USA, men i høj grad også Asien. Al transport og logistik bliver bedre når du er stor. Jo mere volumen, jo bedre kvalitet som transportkoncern og jo bedre indtjening per enhed, derfor betyder størrelse meget i transportsektoren,« siger Kurt Larsen.

DSV øger med opkøbet sin størrelse med noget der ligner 50 pct., så omsætningen når op på omkring 75 mia. kr., 44.000 medarbejdere og 848 kontorer i samlet 84 lande.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen