Berlingske Business

DSV får kontrol over DFDS

DSV får kontrol over DFDS - 1
Foto:

JL-Fondet og DSV køber størstedelen af aktierne i DFDS (Opdateret senest 19.20).

Transportselskabet DSV og JL-fondet køber sammen 56 procent af aktierne i rederiet DFDS.

De to selskaber får hver tre mand i bestyrelsen. I spidsen bliver det tidligere bestyrelsesformand for DSV Kurt Larsen, der også bliver bestyrelsesformand i det nye DFDS.

Fra DSV bliver også DSV's administrerende direktør Jens Bjørn Andersen og selskabets finansdirektør medlemmer af bestyrelsen, erfarer business.dk.

Formanden for JL-fondet Bent Østergaard fortsætter samtidig i bestyrelsen i selskab med to andre fra fondet.

Samtidig betyder det et farvel til DFDS' hidtige bestyrelsesformand Ivar Samren, Lene Skole, der er finansdirektør i Coloplast og Anders Moberg, der er tidligere topchef i Ikea.

Ejere gennem nystiftet selskab
"DFDS er en virksomhed med stærke ruter og dygtige medarbejdere. Vi glæder os til tage et ansvar for at bringe virksomheden endnu længere, så vi og de øvrige aktionærer kan få et tilfredsstillende afkast på vores investering," siger Jens Bjørn Andersen, ny bestyrelsesformand i DFDS, i en fondsbørsmeddelelse.

De to selskaber køber 56 procent af aktieandelen og stemmerettighederne i DFDS, og det fælles ejerskab af aktieposten i DFDS vil ligge i et nystiftet selskab, Vesterhavet-DSV Holding A/S.

Vesterhavet-DSV Holding vil være ejet af JL-Fondet med 55 procent og af DSV med 45 procent, og de to selskaber vil få lige stemmeret i det nye holdingselskab.

"Under det fælles ejerskab vil JL-Fondet og DSV udvikle og øge omsætningen samt profitabiliteten inden for DFDS' kerneområde Ro-Ro Shipping og fortsætte de besluttede effektiviseringer indenfor de øvrige forretningsområder", skriver selskaberne i meddelelsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen