Berlingske Business

DSV-chef: Mulehår fra rekordresultat

pix-jba
Administrerende direktør i DSV, Jens Bjørn Andersen. Foto:

Transportkæmpen DSV lander kvartalet en spids under estimaterne - det bekymrer dog ikke topchef Jens Bjørn Andersen, tværtimod.

DSV kunne tirsdag morgen melde om et andetkvartal, der ligger på linje med samme kvartal sidste år. Omsætningen endte på 11.406 millioner kroner, driftsresultatet på 680 millioner kroner.

Danmarks blandt verdens største søfartsnationer

Tallene ligger lidt under estimaterne fra SME Direkt. Dog ikke mere, end at aktien før frokost er steget med omtrent 0,8 procent i et ellers fladt C20-indeks. Og hvis man spørger DSV-topchefen Jens Bjørn Andersen, er der da heller ikke noget at være flov over i det forgangne kvartal.

»Vi lavede et resultat på 680 millioner kroner. Nogle siger det er en tilbagegang. Det er det også - på syv millioner kroner. Men det resultat vi skabte sidste år var et mulehår fra at være det bedste kvartalsresultat nogensinde i DSV, så vi er sådan set stadig blot 10-12 millioner fra det bedste resultat nogensinde,« siger Jens Bjørn Andersen til Berlingske og tilføjer:

»Alt i betragtning er vi derfor tilfredse. Vi følger vores planer til punkt og prikke.«

DSV

I millioner kr.2. kvt. 20132. kvt. 2012Ændr.
i pct.
Nettoomsætning11.40611.3720%
EBIT (fsp.)680687-1%
EBIT-margin (fsp.)6,0 %6,0 %
Resultat før skat576612-6%

En af de ting, DSV-chefen bider mærke i, er, at det er lykkedes den danske transportgigant, der af Jens Bjørn Andersen vurderes til at være i europæisk top fem, at vokse hvert eneste år under den økonomiske krise, der har præget Europa siden finansverdenen faldt fra hinanden i 2008.

»Vi har hvert år vist fremgang på resultatet i forhold til året før. Det forventer vi også i år. Vi fastholder vores guidance,« siger han med hensyn til det driftsresultat på mellem 2.550 og 2.750 millioner kroner, som DSV forventer året lander på.

Når det er sagt, så har krisen i høj grad påvirket DSV og den øvrige transportsektor. Lav økonomisk aktivitet kaster et lavere transportbehov af sig, og det skærper konkurrencen.

»Markedet har været svært og vanskeligt i fem år. Siden Lehman Brothers-krakket gik vi ind i et lav- eller nulvækst-miljø. Men når det er sagt, så er det jo den verden, vi lever i - og det har vi det sådan set fint med. Men når der ikke er vækst i markedet, så øges konkurrencen, og det lægger et pres på de profitmuligheder, DSV har. Og det er måske det, vi har mærket lidt mere i andet kvartal,« siger Jens Bjørn Andersen til Berlingske og sender et par tanker tilbage til tiden før krisen:

»Vi har nok været forvænte tidligere. Før 2008 var vi i et miljø med tocifrede vækstrater. Det vil sige, at uden at røre en finger, så voksede vi med ti procent om året, hvis man skal skære det firkantet ud. Den verden vi lever i nu, er fundamentalt anderledes. I dag skal vi kæmpe mere for det.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen