Berlingske Business
17:29Business Live siger tak for i dag og på gensyn i morgen

DSV-chef: Lastbiltransport vil næppe indhente tabt dominans

DSV-lastbil
DSVs lastbildivision har fundet vejen til vækst igen. Foto:

Transportkæmpen har fået vendt den negative udvikling i lastbildivisionen, men den vil næppe få sin dominerende position i selskabet tilbage, vurderer adm. direktør Jens Bjørn Andersen.

Jens Bjørn Andersen er i godt humør. DSV har præsenteret det bedste førstekvartalsregnskab nogensinde, og den kriseramte lastbildivision er kommet op i gear. Samtidig er der fremgang på både top- og bundlinje på DSV anden store division, luft- og søfragt.

»Jeg er yderst tilfreds med resultatet. Det er der bedste resultat i første kvartal nogensinde, og vi er i en god udvikling, hvor vi vokser hurtigere end markedet og holder en god profitmargin. Der er en valutagevinst, vi naturligvis ikke kan tage æren for, men selv uden den ligger vi ni procent over samme kvartal sidste år,« siger DSV-direktøren.

»Men jeg er næsten mest glad for, at den gode, gamle lastbildivision har knækket den negative udvikling, der har været i et par år. Indtjeningen voksede med 10,6 procent, og vi ser effekten af de tiltag, vi søsatte sidste år.«

Mens lastbildivisionen er DSVs største med en omsætning på 6,1 milliarder kroner, er der flere penge at hente på luft- og søfragt, der er DSVs mest indbringende division.

Selvom udviklingen nu går i den rigtige retning for lastbilerne, forventer Jens Bjørn Andersen ikke, at divisionen kan genindtage samme dominerende position i DSV som den havde tidligere.

»Relativt set bliver det vanskeligt for Road at komme tilbage til den position, de havde tidligere i DSV. Det skyldes blandt andet, at vækstraterne er højere i Air & Sea. Markedet for lastbilfragt er vokset 1-2 procent, mens marked for luft- og søfragt er 2-4 procent,« siger han.

Den fremtidige vækst for lastbilerne skal ifølge direktøren findes uden for Europa, hvor området har større vækst. Det skal gerne ske via opkøb, men i mangel på egnede opkøbskandidater afviser han ikke, at DSV vil rulle ærmerne op og starte fra bunden på egen hånd.

»Opkøb har vi talt om i mange, mange år, og det står højt på vores agenda. Vi vil rigtig gerne konsolidere industrien, der er meget fragmenteret. Der har været et par større handler i branchen i de seneste måneder, og det håber vi er et tegn på at det bløder op. Men vi har også et ansvar for aktionærerne, så vi køber ikke for enhver pris,« siger Jens Bjørn Andersen.

DSV annoncerede onsdag, at man har åbnet et kontor i San Jose i Costa Rica, der fremover skal være et knudepunkt for hele Centralamerika. Fokus bliver dog på luft- og søfragt, og adm. direktør Jens Bjørn Andersen kaldte i den forbindelse Centralamerika for et af de få blanke pletter på DSVs verdenskort.

Til trods for fremgang og valutarygvind, er det for tidligt at opjustere forventningerne, mener DSV-topchefen. De lyder derfor stadig på et bruttoresultat på 10.500-10.900 millioner kroner og et driftsresultat før særlige poster på 2.700-2.900 millioner kroner.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen