Berlingske Business

DSBs kaffevogne giver gigant-underskud

DSB_Kaffe_Business
Overskrift
Salget af kaffe, snacks og blade i togene har samlet kostet DSB et underskud på 925 millioner kroner på ni år. Foto:
 

Salgsvognene i DSBs tog har på ni år oparbejdet et underskud på næsten en milliard kroner.

Nu overvejer DSB helt at droppe salgsvognene på en række strækninger, skriver BT mandag.

En opgørelse fra Transportministeriet viser, at DSB siden 2004, da Statsbanerne selv overtog driften af salgsvognene, har haft et årligt underskud på mellem 86 mio. og 115 mio. kroner. Således har DSB til og med 2012 oparbejdet et underskud på de transportable minikiosker på omkring 925 mio. kr.

Venstres medlem af Transportudvalget, Martin Geertsen, mener, at der er tale om svineri for skatteborgernes penge.

- Det er langt, langt ude på overdrevet, at dette kolossale svineri med skatteborgernes og passagernes penge har fået lov til at køre så længe. Jeg er efterhånden godt og grundigt træt af, at DSB får lov til at køre økonomisk frihjul i en tid, hvor alle andre må holde for, siger han.

Underdirektør i DSB Tog Anette Haugaard oplyser, at især lønnen til togpersonalet er årsag til de store underskud. En årsløn for at sælge kaffe og sandwich i DSB-togene ligger på 475.000 kr. om året, og det har været en udgift på cirka 100 millioner kroner per år alene for at betjene salgsvognene.

- Det er et uholdbart højt lønniveau at forsøge at sælge kioskvarer på. Og det er langt fra sikkert, at det er muligt, selv efter vi har sammenlagt flere funktioner hos togpersonalet. Viser det sig, at der stadig tabes penge, så er der heller ikke andet for end at lukke salgsvognene på alt andet end de længste strækninger, siger Anette Haugaard til BT.

Samlet har DSB en gæld på 17,55 milliarder kroner.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen