Berlingske Business

DSB udraderer billetkontorerne

Hovedbanegården
Engang havde de fleste stationer billetkontor, men efter effektivisering af salgsapparatet nu er der kun fire tilbage i hele landet. I stedet rykker cafeer og kiosker ind i de tomme lokaler mange steder. ARKIVFOTO Foto:

Engang havde de fleste stationer billetkontor, men efter effektivisering af salgsapparatet nu er der kun fire tilbage i hele landet. I stedet rykker cafeer og kiosker ind i de tomme lokaler mange steder.

For ikke så mange år siden havde næsten enhver station et lille billetsalg, men i dag er de blevet mere sjældne end posthusene, skriver B.dk.

»Sidste år lukkede vi vores billetkontorer i Roskilde, Esbjerg, Fredericia og Vejle, og nu har vi fire tilbage,« siger Christian Linnelyst, salgschef i DSB, til Berlingske.

DSB ejendomme

Dermed har statsbanerne kun egentlige billetsalg tilbage på Københavns Hovedbanegård, i Københavns Lufthavn samt i Odense og Aarhus.

På seks store stationer er der såkaldte servicestationer med rådgivning om eksempelvis rejsekortet, men uden billetsalg.

Til gengæld er der billetsalg i de 72 DSB 7-Eleven-kiosker, svarende til en på hver fjerde af landets 298 stationer. De fleste af dem er blevet omdannet fra DSBs egne og nu hedengangne Kort & Godt-butikker.

Billetkontorerne er forsvundet fra stationerne, fordi kunderne selv håndterer mere end tre ud af fire billetter – via automater på stationerne og via internettet, apps og rejse-kortet.

»Automaterne står stadig for det største salg, men vi oplever stor vækst i salget via apps og via rejsekortet. Særligt i øjeblikket vinder rejsekortet frem i hovedstadsområdet, fordi klippekortene er ved at ophøre,« forklarer Christian Linnelyst.

Hos de daglige togrejsende i pendlerforeningerne var betjeningen et stort tema, da DSB for to år siden varslede at lukke de resterende 14 Kort & Godt-salgssteder, fordi der ikke var økonomi i at lægge dem under 7-Eleven-paraplyen. Det skete blandt andet på Frederiksberg samt i Charlottenlund, Greve, Virum og Sorø.

»De fleste pendlere kan godt klare det og har typisk månedskort, men det rammer i høj grad ældre og folk, der ikke kører tog så tit. Det ærgrede en del, at servicen blev sænket lidt, men der er også en forståelse for, at DSB skal drives optimalt som en forretning,« siger Rasmus Selsmark, pendlertalsmand for Sorø i Vestsjælland.

DSB

Personligt mener han, at DSB blot følger den almindelige udvikling med, at mere og mere kommunikation med det offentlige sker digitalt.

I interesseorganisationen Danske Seniorer med 130.000-140.000 medlemmer er der ikke just glæde over de lukkede billetkontorer.

»Det er et stort problem for nogle af vores medlemmer. I hvert fald fem-ti år frem vil der stadig være en stor gruppe kunder, som er afhængige af personlig betjening. De er ikke opvokset med IT, de har ikke selv adgang til IT, de har ikke smartphone, og ikke alle har børn, der kan købe billetter for dem,« påpeger direktør John Lagoni.

Salgschef Christian Linnelyst kan godt forstå bekymringen.

»DSB har et ansvar for, at salgsapparatet er så billigt som muligt, men vi gør alt, hvad vi kan for at hjælpe de ældre. Vi har været til over 100 møder med ældre, hvor vi demonstrerer, hvordan man bestiller billetter. Man kan også ringe til vores kundeservice og få sendt billetter eller få en kode og selv hente dem på stationen.«

DSB har særligt fokus på 26 stationer med tilsammen cirka halvdelen af trafikken. Blandt dem er Københavns Hovedbanegård, hvor DSB klarer sig med færre kvadratmeter, blandt andet til billetsalg, så her bliver viften med cirka 40 spisesteder og butikker jævnligt udvidet:

I efteråret kom en Joe & The Juice-café til, i morgen åbner Coop en helt ny type butik, ligesom en Dunkin’ Donuts-café er på vej. Mange stationer har dog kun beskedent kundeunderlag, og derfor har DSB Ejendomme sammen med erhvervsmæglerfirmaet Colliers International udskrevet en konkurrence blandt studerende om at skabe liv.

Nogle steder har DSB allerede fundet løsninger: I Bramming øst for Esbjerg lejer kommunen sig ind med borgerservicecenter, café og kiosk, og på den ellers tomme Sorø Station har et ægtepar for nylig åbnet kaffebar.

24BUSPix-Flemming-Jensen-ar.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen