Berlingske Business

DSB sparer sig til millionoverskud

DSB_BIZ
Foto:

DSB fortsætter de gode takter. Efter årets første ni måneder kommer DSB ud med et overskud før skat på godt 300 mio. kr. mod et stort underskud i samme periode sidste år. Statsbanernes personale er reduceret med over 900 personer.

DSB er i fuld gang med en omfattende turn around. De første del af rejsen er nu taget.Efter flere år med grimme underskud har det statsejede selskab nu overskud.

"Vi er kommet langt med den økonomiske genopretning af DSB, men vi skal helt i mål,"siger bestyrelsesformand i DSB Peter Schütze.


Selskabets overskud før skat blev på 304 mio. kr. i de første ni måneder af 2013 mod et underskud på 63 mio. kr. i samme periode sidste år. Det betyder, at resultatet er forbedret med knap 370 mio. kr.

På toplinien steg omsætningen med godt 170 mio. kr. til lige over 8,4 milliarder kr.

Besparelser og effektiviseringer er hovedårsagerne til de kraftige forbedring af regnskabet i år. DSB har således skåret antallet af fuldstidsbeskæftigede med godt og vel 900 fuldtidsbeskæftigede, så der i gennemsnit fra januar til september var godt 8.000 fuldtidsbeskæftigede. En stigning på fem procent i passagerindtægterne løftede også koncernens indtægter.

Passagerindtægterne i DSB voksede fra 3,5 milliarder kr. til 3,6 milliarder kr. Hovedparten skyldes en højere gennemsnitlig billetpris.

Omkostningerne til DSB-personale faldt med 475 mio. kr. til 3,1 milliard kr.
Forventninger til resultatet før skat for 2013 er fortsat et overskud på 600 mio. mod 115 mio. kr. i 2012.

 I de første ni måneder af 2013 har DSB haft 134,7 millioner kunder i Danmark, og det er 300.000 flere i forhold til sidste år.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen