Berlingske Business

DSB-passagerer kan igen købe kaffe og marcipanbrød i toget

IC4 - 20170710231624369_org.jp
Det er ikke længere kun på første klasse, at DSB's passagerer kan nyde kaffe. Nu kan passagerer på nogle strækninger købe kaffe, the, vand, nødder og marcipanbrød. Scanpix/Henning Bagger/arkiv

Et forsøg med salg af nødder og kaffe i nogle DSB-tog har så stor succes, at ordningen måske bliver permanent.

København. Selv om DSB ikke har kørt en salgsvogn gennem deres tog siden 2014, har togpassagerer siden 29. juni på nogle strækninger kunne købe kaffe, the, vand, nødder og marcipanbrød.

DSB forsøger at genoplive salget med en stationær salgsstation i toget. Indtil videre er det tænkt som et forsøg. Men forsøget har fået en flyvende start. Og nu tror DSB selv på, at det kan blive en permanent ordning.

Det fortæller underdirektør i DSB Kommerciel, Aske Wieth-Knudsen.

metro

- Vi kan se, at vores salg er gået kraftigt op. Før vi indførte kaffen, solgte vi en snack-bag i toget. Vi kan sige så meget, at vi sælger ti gange så mange enheder, som før 29. juni. Så har vi har set en markant vækst, siger han.

- Vi vil evaluere på det i løbet efteråret. Der skal være et vis salg for at have en sådan ordning. Men hvis det fortsætter som de første cirka 14 dage, så er det rigtig godt, og så kan vi fortsætte med det.

I sin tid blev salgsvognen skrottet, fordi salget ikke løb rundt for DSB. Og der kommer ikke igen til at køre en vogn igennem DSBs tog, vurderer Aske Wieth-Knudsen.

- Økonomien er helt anderledes end i vores salgsvogn. Der var en medarbejder dedikeret til salgsvognen, siger han.

arriva

- Her er der tale om et smalt varesortiment, som bliver solgt af det personale, som alligevel er på toget. Der er ingen ekstra personale for at sælge den her kop kaffe. Her er det de medarbejdere, som sælger billetter.

Der kommer ifølge Aske Wieth-Knudsen ikke noget nyt personale på togene i fremtiden. Det sætter "nogle begrænsninger" på, hvad DSB kan tilbyde.

Den nye stationære salgsstation er ikke åben på hele rejsen. Den vil være åben på nogle strækninger i Intercity- og Lyntog. Her vil passagerne blive informeret over højttalerne, når det er muligt at købe fra udvalget.

20BUSPortraet-af-Ole-Birk#3.jpg

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen