Berlingske Business

DSB kan miste gyldne toglinjer: S-tog og tog til Sverige skal i udbud

stog
Foto:

Regeringen, DF og Radikale er blevet enige om at indføre førerløse S-tog. Både S-tog og strækningen København-Malmø skal i udbud, oplyser transportminister.

DSB står til at miste en lukrativ indtægt, efter regeringen, Dansk Folkeparti og Radikale har besluttet, at driften af S-togene i Københavnsområdet skal sendes i udbud. De nye S-tog skal være førerløse, fremgår det af aftalen.

»Vi vil gribe de teknologiske muligheder, der gør det muligt at lade S-togene køre automatisk,« siger han.

I forbindelse med, at S-togene skal køre uden fører, bliver driften lagt om i et såkaldt offentligt privat partnerskab. Ifølge transportministeren bliver det efter den model, der kendes fra metroen i København.

»Med automatiske tog på S-banen vil man kunne køre væsentligt flere S-tog uden, at driftsomkostningerne stiger på samme måde som i dag.  Det vil f.eks. være muligt at lade S-togene køre i døgndrift, sådan som vi kender det fra metroen,« siger han.

På et netop afsluttet pressemøde fortalte Ole Birk Olesen, at han forventer, at de automatiserede tog vil give knap 13 millioner ekstra passagerer om året.

Pix: DSB1

Ifølge Økonomisk Ugebrev vil blandt andre MTR – en Hong Kong/kinesisk jernbanevirksomhed - byde på driften af S-togene. MTR driver allerede jernbanelinjer i Sverige uden tilskud fra staten.

Med udbuddet af S-togene er det en indbringende forretning, der lader til at smutte ud af hænderne på DSB. Med en statslig kontraktsbetaling på 1 mia. kr. og et stort billetsalg er den årlige omsætning på S-togene cirka 2,5 mia. kr. For DSB står S-togene for cirka 60 pct. af DSB’s samlede passagertal og udgør 27 pct. af de kilometer, som DSB kører.

Politisk kritik

Flere røde partier er utilfredse med, at man tager S-togsdriften væk fra DSB. Blandt andet skriver SFs formand Pia Olsen Dyhr på Twitter, at »et udbud af S-banen er et direkte angreb på DSBs fremtid.«

Også Alternativets Josephine Fock er utilfreds med aftalen:

Malmø-København sendes også i udbud

Foruden aftalen om S-togene er politikerne blevet enige om at splitte Øresundstrafikken op. Siden Øresundsbroen blev bygget, har togtrafikken over Øresund hængt sammen med Kystbanen, der betjener byerne nord for København.

Men trafikken har været plaget af store forsinkelser, som politikerne nu håber at kunne lave om på.

»Vi adskiller de to trafiksystemer, så vi kan få flere tog til tiden,« siger Ole Birk Olesen.

Tidslinje:

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen