Berlingske Business

DSB kæmper fortsat med at få tog afsted til tiden

DSB billede
Første kvartal bød på for mange forsinkelser for DSB's Fjern- og Regionaltog, erkender topchef. Foto:

Første kvartal bød på for mange forsinkelser for DSBs Fjern- og Regionaltog, erkender topchef.

DSB 's Fjern- og Regionaltog levede ikke op til målet for, hvor mange tog, der skal afsted til tiden, i første kvartal 2016. Det oplyser DSB i selskabets regnskab for årets første tre måneder.

Tal for kunderettigheden endte på 76,4 procent, mens målet var 81,8 procent. Det er ikke tilfredsstillende for hverken DSB eller kunderne, siger Flemming Jensen, administrerende direktør i DSB, i en meddelelse.

»Det var flere forskellige faktorer, der påvirkede rettidigheden negativt, og DSB skal i den kommende tid arbejde målrettet med de udfordringer, vi kan løse selv - og gå forrest, når løsningerne kræver samarbejde med Banedanmark,« siger han i meddelelsen.

NNIT

Et fjern- eller regionalt trækker ned i statistikken for den såkaldte kunderettighed, hvis det er mere end tre minutter forsinket, eller hvis det bliver aflyst. Desuden vægtes antallet af passagerer. Målet er en del af DSB's kontrakt med staten.

Første kvartal sidste år kørte 84,9 procent af togene til tiden. DSB skriver om årsagen til de mange forsinkede tog:

»DSB's nye køreplan har spillet ind på, hvad robustheden i forhold til spor, signaler og tog reelt kan levere, når tingene ikke fungerer optimalt. Hertil kommer spor- og signalfejl, faktorer der ligger uden for DSB's kontrol,« lyder det.

DSB kontrol

Anderledes ser det ud for de storkøbenhavnske S-tog, der kom afsted til tiden i første kvartal.

DSB fik i første kvartal 2016 et resultat før skat på 116 millioner kroner, og det er tilfredsstillende, lyder det:

09BUSMETRO-183817.jpg

»Korrigeret for poster af engangskarakter er resultat før skat 53 millioner kroner. Det er umiddelbart 78 millioner kroner mindre end samme periode sidste år - men såfremt der korrigeres for den lavere kontraktbetaling, er resultatet på niveau med 1. kvartal 2015.«

DSB varsler 101 dage med forsinkelser

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen