Berlingske Business

DSB forbereder sig på at sælge fra

pix-lok
Administrerende direktør i DSB, Jesper Lok. Foto:

Det er nye tider i DSB - statsbanernes topchef Jesper T. Lok overvejer ny struktur, når det kommer til både ejendomme og tog.

Strukturen i DSB passer ikke længere til den overordnede strategi, som er at levere en pålidelig togdrift, og samtidig skal det gøres mere klart, hvor pengene og værdierne kommer fra, oplyser DSBs administrerende direktør, Jesper T. Lok, ifølge Børsen.

- DSB har en historik, der er lang. Så der er en logik i strukturen. Men den er måske historisk mere end nutidig. Nu synes jeg, vi har en mulighed for at kigge på det hele og sige: Hvis vi kigger 30 år frem – hvordan vil det så være bedst at være organiseret? siger Jesper T. Lok.

Han bekræfter over for Børsen, at det er strukturen med eget ejendomsselskab og en masse andre virksomheder, DSB har kig på.

Og der kan være penge at hente for DSB, vurderer Peter Winther, administrerende direktør hos erhvervsmægleren Sadolin & Albæk.

- Der ligger i tilknytning til stationer og banegårde utvivlsomt arealer mange steder, som kan have en betydelig markedsværdi, siger han og fortsætter:

- Den her type virksomheder blev sat i værk for 100-150 år siden med en meget stærk public service-ånd. Om det var el, om det var vand – det var forsyningsvirksomheder, som har en stor forpligtelse over for befolkningen. Det hænger ved i en virksomhed som DSB. Der er stadig mange, der føler, at det er den helt overordnede grund til, at vi har DSB.

I bestræbelserne på at nedbringe omkostningerne med en milliard kroner kan halvdelen sandsynligvis findes, hvis DSBs togmateriel udnyttes bedre og benyttes over længere strækninger end i dag, forudser professor Per Nikolaj Bukh fra Aalborg Universitet.

Jesper T. Lok medgiver over for Børsen, at det netop er den opgave, DSB nu begynder at fokusere på.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen