Berlingske Business

DSB-chef: En traumatisk dag

DSB-chef: En traumatisk dag - 1
Foto:

Tirsdag er fyringsdag i DSB. 200 medarbejdere får at vide, at det er slut med at arbejde med jernbanen. - En traumatisk dag for mange, erkender direktør.

DSB skal være mere effektiv for at klare sig i konkurrence med private jernbaneselskaber, og det koster i dag 200 DSB-ansatte jobbet.

Den statsejede jernbanevirksomhed søsatte sidste år planen Sporskifte 2010, der skal ruste DSB til en fremtid med flere udbud og øget konkurrence på jernbanen. Planen skal nedbringe de årlige omkostninger med 400 millioner kroner, og sparekravet resulterer i 200 fyringer i administrationen. Det svarer til cirka 10 procent af de administrative medarbejdere.

- Det er en rigtig ubehagelig dag; først og fremmest for de medarbejdere, der får en negativ besked. Jeg er meget bevidst om, at de medarbejdere kommer ud i en situation, der giver store personlige udfordringer. Det er traumatisk for mange mennesker at miste deres job, siger adm. direktør i DSB Søren Eriksen.

Efter forhandlinger med de faglige organisationer er der lavet en aftale, der giver seks måneders ekstra løn til dem, der bliver fyret. Det bliver tilbudt konsulentbistand, så de fyrede kan få et nyt job, og det er indgået en aftale med Københavns Politi, der mangler administrativt personale og derfor er interesseret i medarbejderne fra DSB.

/ritzau/

 
Læs også:

Er bilimperiet på vej i graven?

SAS' hemmelige kort

Regeringsrapport: Det skal være dyrere at køre i bil

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen