Berlingske Business

Dramatisk sommer forude for danske Ryanair-kunder

ryanair-pix
Danske Ryanair-kunder kan blive tvunget til at ombooke til andre flyselskaber, hvis fagforeningerne blokerer for de irske fly. Arkivfoto. Foto:

Den planlagte sommerferie kan ryge i vasken for danske familier med Ryanair-billetter på hånden, for flyselskabet får særdeles svært ved at få flyene i luften fra danske lufthavne efter nederlaget i Arbejdsretten.

Ryanair fik et svidende nederlag i Arbejdsretten i dag, der afgjorde at fagforeningerne er i deres gode ret til at konflikte mod flyselskabet, der nægter at tegne overenskomst med fagforeningerne.

Med onsdagens afgørelse træder konflikterne i kraft allerede tirsdag, med mindre Ryanair indleder forhandlinger om overenskomster, hvilket topchef Michael O'Leary hidtil har afvist.

Dermed vil en række fagforeninger inden længe kunne forhindre Ryanairs fly i at få tanket brændstof, få bagage og forplejninger om bord på flyene. Det vil gøre det praktisk talt umuligt for Ryanair at få flyene på vingerne.

I første omgang ville det allerede være fra tirsdag, men Ryanair har købt sig mere tid ved at klage over Arbejdsrettens afgørelse. Det betyder, at en konflikt tidligst kan begynde, når klagen er færdigbehandlet, hvilket forventes at tage 10-12 dage.

pix-ryanairret

Med gentagne provokationer fra Ryanair-ledelsen og en hånlig attitude overfor fagforeningernes krav er det en yderst motiveret modstander, Ryanair nu står overfor.

At dømme efter de foreløbige demonstrationer, som fagbevægelsen har arrangeret i København de seneste uger, bliver Ryanair mødt af en særdeles kamplysten og forenet fagbevægelse, og konflikten kan vare ved i ugevis, hvis Ryanair forsøger at flyve videre med København som base.

q

Hvis modstanden fra fagbevægelsen er hård nok, vil Ryanair dog forventeligt lukke sin base i København og måske også i Billund. Det vil sige, at Ryanairs fly ikke kommer til at »overnatte« på dansk grund, og at Ryanair får svært ved at gennemføre de vigtige morgenflyvninger fra Danmark. Det vil formentligt svække Ryanairs muligheder for vækst i Skandinavien.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen