Berlingske Business
17:16

Dødsulykker med lastbiler kan undgås

pct. af alle lastbilulykker sker ved, at en bagfrakørende lastbil kører op i en bil foran.







Friskest i erindringen

er et voldsomt færdselsuheld ved Aalborg lige før jul, hvor to DSB-medarbejdere blev dræbt, da bilen, de kørte

i, stort set blev kørt over af en lastbil i høj fart. Ulykken kunne formentlig have været undgået eller

blevet mindre alvorlig, hvis lastbilen havde været forsynet med afstandsregulering.



Et elektronisk udstyr, som bremser

bilen ned ved pludselig nedbremsning af de foran kørende biler.



- Systemet er begrænset til at fungere i den kørende

trafik, og bilen bremses ikke ned, hvis der er tale om en bil, der holder helt stille f.eks. i en trafikkø, men chaufføren

advares imod køen af en akustisk alarm, så han kan nå at reagere og bremse lastbilen op, siger informationschef

Mads Saarsgaard, Mercedes-Benz Danmark.



I forvejen er opbremningen af lastbilen kun på 20 pct. af bremsekraften, så

man kan følge trafikrytmen og trafikken kan afvikles mere glidende.

Ansvarsspørgsmål

- Vi har solgt

op mod 100 sikkerhedspakker indtil nu - primært til eksportvognmænd, men også til entreprenørkøretøjer.

Man må dog tænke på, at der ud over det sikkerhedsmæssige også er et økonomisk spørgsmål.

Bilen bliver dog mere værd som brugt. Mange af vognmændenes kunder er også interesseret i, at transporterne foregår

sikrere. Men endelig er der jo spørgsmålet om, at vi alle har et ansvar i trafikken og blandt andet skal køre

efter forholdene, siger Mads Sarsgaard.



I et par år har dette været ganske dyrt ekstraudstyr - nu tilbyder flere lastbilproducenter

udstyret. Hos Mercedes-Benz koster afstandsregulering alene 27.000 kroner, men det kræver også en såkaldt retarder

(hvor man kan bremse bilen med et håndtag i stedet for at bruge bremsepedalen).



En retarder koster i sig selv 40.000 kroner.

Men køber man en sikkerhedspakke, SafetyPlus, får man for 60.000 kroner ikke alene retarderen og afstandsreguleringen,

men "oven i hatten" også elektronisk stabilitetsprogram (ESP), så vogntoget ikke skrider ud, sporkorrigeringssystem,

så man ikke kommer ud i rabatten eller for langt over i den modkørende vejbane samt førerairbag.



Afstandsreguleringen

er en radarbaseret afstandsregulering i forbindelse med bilens speedpilot. Sporkorrigeringssystemet er en videobaseret akustisk alarm,

hvis vogntoget kommer for langt ud til én af siderne. Hos MAN kræves ikke retarder i forbindelse med afstandsregulering

og sporkorrigering. Priserne er henholdsvis 20.000- og 11.000 kroner, mens ESP kun koster 9.000 kroner.

Gennem lovgivning

Udover

Mercedes-Benz og MAN er det i dag kun Volvo, der også tilbyder afstandsregulering. Renault Trucks, som ejes af Volvo, arbejder

også med det, men de fleste lastbilproducenter ventes at tilbyde det i nær fremtid. Afstandsreguleringen sørger

for at bremse vogntoget, hvis den forankørende sætter farten ned eller bremser.



Når der atter er fri bane,

sættes farten op til den tidligere valgte hastighed. Man vælger dog selv, hvor mange meter der skal være til den forankørende.



Mange

trafikuheld sker ved eneulykker, hvor chaufføren er uopmærksom og kører i grøften eller ved ulykker, hvor

man for sent opdager, at bilen foran er bremset op.



En fremtidig lovgivning på dette område må også siges

at være en naturlig udvikling og nødvendigt for konkurrencesituationen. På den måde blev også ABS lovbefalet

på vogntog.



Før loven kom, ville kun olieselskaber investere i ABS på grund af bilernes farlige last.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen