Berlingske Business
17:29Velux-formand er årets bestyrelsesformand

Direktør vil tage ansvaret for Mitsubishi-skandale

JAPAN NISSAN MITSUBISHI MOTORS
Mitsubishi Motors CEO Osamu Masuko. Foto:

Sminkede tal om benzinforbrug kommer angiveligt til at koste driftsdirektør jobbet hos det japanske bilfirma.

De øverste ledelseslag hos Mitsubishi ser ikke ud til at komme helskindet igennem afsløringerne af, at det japanske bilselskab har fusket med sine bilers brændstofforbrug.

Præsident og driftsdirektør hos Mitsubishi Motors Corp, Tetsuro Aikawa, ventes at træde tilbage og tage ansvar for skandalen, rapporterer erhvervsmediet Nikkei.

MITSUBISHIMOTORS-REGULATIONS/

Det vil dog angiveligt først ske enten i forbindelse med et aktionærmøde i juni, eller når en undersøgelse af skandalen bliver offentliggjort i juli, lyder det.

Bestyrelsesformand Osamu Masuko vil midlertidigt overtage Aikawas ansvarsområder, indtil Nissans køb af en stor aktiepost i Mitsubishi er gennemført.

Hverken Mitsubishi eller Nissan har kommenteret historien.

Biler

Mitsubishi, der er Japans sjettestørste bilproducent, indrømmede i april, at den har snydt med 625.000 bilers brændstofforbrug, så de så ud til at bruge mindre benzin, end de reelt gør. De misvisende tal gælder kun modeller, der er solgt i det sydøstlige Asien.

Det fik selskabets markedsværdi til at falde omkring 40 procent - eller 21 milliarder kroner - i løbet af tre dage.

Snyderiet skal have stået på siden 1991. Det skal også være sket på minibiler, som Mitsubishi producerede i et joint venture med Nissan.

Senere har netop Nissan købt 34 procent af aktierne i Mitsubishi, hvilket betyder, at Nissan sætter sig på kontrollen i Mitsubishi.

06BUSAsien-i-dag-111256.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen