Berlingske Business

DFDS vil trække Frankrig i retten for sømandsballade

pix-FRANCE-TRANSPORT-LABOUR
Franske sømænd fra fagforeningen Syndicate Maritime Nord har siden slutningen af juni haft blokeret havnen i Calais og spærret motorveje og togspor med brændende bildæk. Foto:

Franske søfolk har tvunget DFDS ud af havnen i Calais og besat to af rederiets færger. Situationen er totalt uacceptabel, lyder det fra det danske rederi, der nu vil trække Frankrig i retten for ikke at opretholde lov og orden i havnen.

Søslaget på den Engelske Kanal kan nu fortsætte i det franske retssystem, efter flere hundrede franske søfolk har blokeret havnen i Calais i protest mod, at Eurotunnel har droppet sit tabsgivende færgeselskab og chartret færgerne til DFDS.

Situationen har medført kilometervis af kø på begge sider af kanalen, og koster ifølge Dover Port Authority 250 millioner pund om dagen i tabt handel mellem de to lande på de dage, hvor trafikken har været helt blokeret. Samtidig har tusinder af lastbiler og ferierejsende været strandet, fordi sømændene har slæbt bildæk ind på togspor og motorveje og sat ild i dem.

Og nu er nok altså nok for det danske rederi, der er klar til at trække den franske stat i retten for manglende lov og orden. DFDS sejler normalt fra Dover i England til Calais i Frankrig, men den franske havn er nu spærret for det danske rederi af franske sømænd, der også har besat de færger DFDS har chartret af Eurotunnel.

FRANCE-TRANSPORT-FERRY

»Det er en total uacceptabel situation, hvor man spærrer havnen for os, men lader vores største konkurrent på ruten (P&O Ferries, red.) sejle videre. Vi har haft møder med den franske transportminister og meddelt, at vi forventer, at de opretholder orden i havnen,« siger Niels Smedegaard, adm. direktør i DFDS.

»Transportministeren forstod vores budskab og vil gøre, hvad han kan. Vi har givet ham til slutningen af ugen til at vise fremdrift, ellers må vi eskalere sagen til retten.«

Kanalen har været præget af overkapacitet i årevis, og Eurotunnel har tabt omkring 65 millioner euro på de tre år, man har haft færger i selskabet MyFerryLink sideløbende med den faste togforbindelse.

Eurotunnel overtog færgeruten, da SeaFrance gik konkurs efter den franske stat i flere år havde dækket store tab på ruten. Det var ulovlig statsstøtte, afgjorde EU, og dermed måtte SeaFrance dreje nøglen om.

BRITAIN-ECONOMY-MARITIME-TRANSPORTATION

Færgedriften for SeaFrance blev dengang foretaget af det fagforeningsejede selskab SCOP SeaFrance. Det samme selskab stod for driften, da MyFerryLink overtog ruten, men står nu uden arbejde, efter Eurotunnel har droppet færgedriften.

»Vi har tidligere tilbudt arbejde til omkring 200 af de 600 franske sømænd, men det tilbud er ikke længere på bordet. Vi vil ikke forhandle med en modpart, der griber til vold og trusler og holder os en pistol for panden,« siger Niels Smedegaard.

De franske sømænd har tidligere afvist DFDS' tilbud og har siden slutningen af juni skabt ballade i Calais med krav om, at den franske stat sikrer arbejde til samtlige sømænd i en konstruktion, der lader fagforeningens selskab fortsætte færgedriften over kanalen.

12busDFDS_Niels Smedegaard_.jpg

I mellemtiden er søfolkenes formand Eric Vercoutre og to andre topfolk i Martime Syndicate Nord blevet stævnet for op mod 300.000 euro i erstatning efter hærværk, ulovlig indtrængen og for at bringe andres liv i fare. Det skete efter fagforeningsfolk trængte ind i tunellen under kanalen og blokerede for togdriften.

Berlingske har forsøgt at få en kommentar fra både den franske transportminister og sømændendes formand, men ingen af dem har været til at træffe.

BRITAIN-ECONOMY-MARITIME-TRANSPORTATION

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen