Berlingske Business

DFDS venter spændt på afgørelse i Kanal-sag

Euro_myferry_Business
Eurotunnel købte det kuldsejlede rederi SeaFrance og omdøbte det til My Ferry Link. Myndighederne giver DFDS ret i, at det er unfair konkurrence, men Eurotunnel har appelleret afgørelsen. Foto:

DFDS venter fortsat på den endelige afgørelse i den vigtige sag om konkurrencen med Eurotunnel i Den Engelske Kanal.

Det fortæller rederiet i sit kvartalsregnskab onsdag.

Det danske rederi har klaget over, at Groupe Eurotunnel købte konkursramte Seafrances tre færger for at fortsætte driften på Kanalen, hvor det franske selskab i forvejen ejer og driver tunnellen.

De britiske konkurrencemyndigheder gav i juni DFDS medhold i, at det ikke var i orden, fordi det dæmper konkurrencen for meget, men Eurotunnel appellerede afgørelsen. Myndighederne afholdt en høring i appelsagen i september men har endnu ikke afsagt en endelig dom.

»Vi har stadig en uafklaret situation på Kanalen, hvor vi afventer den endelige afgørelse fra det engelske appeltribunal omkring den appel, som er indgivet af Eurotunnel på den i øvrigt meget klare dom, som de engelske konkurrencemyndigheder kom med til fordel for os. Der må vi væbne os med lidt tålmodighed, indtil at den situation bliver afklaret,« fortæller administrerende direktør i DFDS, Niels Smedegaard, til Ritzau Finans.

Eurotunnel købte færgerne i 2012 fra konkursramte Seafrance og oprettede et nyt færgeselskab på ruten Dover-Calais under navnet Myferrylink.

Siden har DFDS døjet med røde tal på ruten, og også i tredje kvartal var der »et betydeligt prispres«, der fik omsætningen per passager til at falde væsentligt, skriver rederiet i regnskabet.

»Det er meget afgørende for det område af vores forretning. Der er en helt uholdbar konkurrencemæssig situation på Kanalen,« siger Niels Smedegaard, der fortsætter:

»Der er betydelig mere kapacitet indsat nu end tidligere - også da SeaFrance opererede - og det er helt uholdbart. Det skal vi have afklaret, og så skal vi have normaliseret situationen, således at operatørerne også kan tjene penge og dermed også investere fremover. Der er ingen i dag, der tjener penge på Kanalen, og det er selvfølgelig ikke holdbart.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen