Berlingske Business

DFDS-topchef: Realiserer besparelser for op til 25 mio. i år

DFDS har taget hul på en ny omgang forhandlinger med selskabets ansatte, der skal være med til at bidrage til, at DFDS kan forbedre sin bundlinje med op til 100 mio. kr. fra og med 2010.

Men topchef Niels Smedegaard venter, at han sammen med den øvrige direktion kan realisere op til en fjerdedel af de samlede besparelser allerede i år.

Hvor DFDS tidligere har haft besparelsesrunder og forhandlinger med eksempelvis ansatte i servicerelaterede funktioner som restaurationsfolk og tjenere, er det denne gang navigatører, matroser og maskinfolk, der må vænne sig til skrappere tider.

"Der vil komme en påvirkning af bemandingen i nedadgående retning som en konsekvens af det her," siger Niels Smedegaard til RB-Børsen.

Han peger på, at forhandlingerne med de berørtes fagforeninger vil komme til at dreje sig om en række områder, hvor der kan hentes besparelser.

"Vi kigger på arbejdsgange, og hvad det er for noget, der udføres på skibene. Vi kigger på, hvor stor en besætning vi har, hvad reglerne siger om sikkerhedsbesætning - og derfra vurderer vi, om vi kan reducere besætningen og få et bedre flow. Men det kan også være, vi ved at investere i bedre systemer, kan automatisere nogle af de her ting," lyder det fra Smedegaard.

Ud over bemanding kigger DFDS også på optimering af brændstofforbrug, forhandlinger om billigere havneanløbsomkostninger, indkøb, vedligehold og ledelsessystemer.

Niels Smedegaard er ikke bekymret over udsigten til hårde forhandlinger med nogle af de stærke søforbund, der repræsenterer de ansatte.

"Jeg fornemmer, at der et godt forhold mellem os og foreningerne. De har forstået de ting, som vi har gjort, og der har været åbenhed omkring det. De aftaler, vi har indgået for den kommercielle del af besætningen (tjenere, mv.), er fortsat gældende, og de vil ikke blive lavet om. Nu gælder det så deck-and-engine folket, som ikke var med i sidste besparelsesrunde," siger Smedegaard.

RB-Børsen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen