Berlingske Business

DFDS-topchef: Livet går videre efter brexit

Niels Smedegaard - DFDS
ARKIVFOTO: Niels Smedegaard adm. direktør i DFDS Foto:

Briternes beslutning om at forlade EU har ikke ramt DFDS' fragtmængder, og transportkoncernen kan sætte punktum for endnu et solidt kvartal, der blandt andet indeholder en opjustering. Det sker, på trods af at brexit-afstemningen trods alt har drillet lidt, da pundet er svækket.

Som følge af pundsvækkelsen venter DFDS nu en vækst på toplinjen på 4 pct. i år mod tidligere 6 pct., mens forventningerne til driftsresultat før af- og nedskrivninger, EBITDA, opjusteres til 2525-2625 mio. kr. fra tidligere 2450-2600 mio. kr.

»Vi har haft et rigtigt solidt tredje kvartal og faktisk vores bedste nogensinde, på trods af at der er tale om det første fulde kvartal siden brexit. Men som forventet, så kan vi jo se, at verden går videre,« siger Niels Smedegaard, administrerende direktør i DFDS, til Ritzau Finans.

BRITAIN-EU/PROPERTY

En pundsvækkelse på 15-17 pct. i kølvandet af brexit rammer dog DFDS' indtjening og salg.

»Vi har gjort op, at de effekter påvirker os med noget, der ligner en halv milliard i reduceret omsætning i hele 2016, og noget der ligner 75 mio. kr. for hele året på bundlinjen. Men trods de effekter opnår vi stadig et rekordresultat og en fremgang. Så vi er glade,« siger Niels Smedegaard.

DFDS kom ud af tredje kvartal med et driftsoverskud, EBITDA, på 972 mio. kr. mod 843 mio. kr. i samme periode sidste år. Omsætningen udviklede sig fladt og endte på 3799 mio. kr., mens overskuddet før skat steg til 732 mio. kr. fra 595 mio. kr.

BRITAIN-COLOMBIA/

At det alligevel er gået så meget bedre end sidste år skyldes, at der har været forbedringer over en bred kam, siger Niels Smedegaard, der kun ser få mørke pletter i regnskabet. De tæller logistikaktiviteterne i England, hvor DFDS rammes på grund af pundomregningen. Desuden er passagerudviklingen på Den Engelske Kanal negativ, hvilket også er tilfældet for rederiets konkurrenter.

»Der er simpelthen færre passagerer, der har krydset Kanalen i tredje kvartal. Det skyldes formentligt, at det svagere pund har gjort det lidt dyrere for briterne at krydse Kanalen. Muligvis hænger det også sammen med de terroranslag, der har været i Frankrig og Belgien, og den sidste ting, der muligvis påvirker, er situationen med migranterne i Calais, som har gjort, at folk måske ikke synes, at det er det mest festlige sted at tage båden til,« siger Niels Smedegaard.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen