Berlingske Business

DFDS-topcef: Ingen har vundet eller tabt endnu

DFDSUK
Foto:

Der er ifølge DFDS ikke faldet nogen afgørelse i appelsag i England og sagen er nu sendt tilbage til konkurrencemyndighederne

Appelmyndigheden under de britiske konkurrencemyndigheder har onsdag kommenteret sagen mellem danske DFDS og franske Eurotunnel omkring færgedriften på Den Engelske Kanal.

Den konklusionen er umiddelbart, at ingen for alvor er blevet klogere efter kommentarerne fra appelmyndigheden, Appeal Tribunal. Der er nemlig umiddelbart ikke stillet spørgsmålstegn ved de britiske konkurrencemyndigheders kendelse fra juni, der forbød Eurotunnel også at have færgedrift mellem Dover i England og Calais i Frankrig.

DFDS

- Det er vigtigt at sige, at der ikke er faldet nogen afgørelse - der er ingen, der har vundet eller tabt endnu. Ud af alle de appelpunkter, som Eurotunnel har opstillet, er der kun et punkt, som er relevant, og det er, hvorvidt de britiske konkurrencemyndigheder overhovedet har jurisdiktion til at afgøre den her sag. Derfor har appelmyndighederne nu sendt sagen tilbage til konkurrencemyndighederne, siger Niels Smedegaard, der er administrerende direktør hos DFDS, til Ritzau Finans.

Eurotunnel, der i forvejen driver tunnelen under Kanalen, øgede sin markedsandel markant, da det købte tre færger fra det konkursramte Seafrance og satte dem ind på ruten mellem England og Frankrig gennem selskabet Myferrylink. Det kom der efterfølgende en konkurrencesag ud af, og den faldt umiddelbart ud til DFDS's fordel i juni. En afgørelse, som Eurotunnel siden appellerede.

BRITAIN-ECONOMY-MARITIME-TRANSPORTATION

Onsdagens meddelelse ændrer derfor - ifølge DFDS-direktøren - ikke ved udfaldet fra juni, men den udsætter hele sagen, hvilket er skidt for begge selskaber, der lider under den markante konkurrence på Den Engelske Kanal.

- Vi er selvfølgelig ærgerlige over, at sagen trækker ud, for det koster os penge på grund af konkurrencesituationen. Men det koster ikke lige så mange penge, som det koster Eurotunnel og Myferrylink, og på et eller andet tidspunkt vågner deres aktionærer jo nok også op, siger Niels Smedegaard og uddyber:

- Dagens meddelelse ændrer ikke ved vores holdning til sagen. Vi er glade for, at der kun stilles spørgsmålstegn ved et punkt ud af de mange appelpunkter, og vi er stadig fortrøstningsfulde i forhold til, at der kommer en fornuftig afgørelse. Vi har fuld tillid til de britiske konkurrencemyndigheder, og jeg formoder, at myndighederne fortsat har samme holdning, som tilfældet var i juni.

Meldingerne onsdag har dog skabt røre i vandene, og DFDS-aktien falder med 5,5 pct. til 406,50 kr., mens Eurotunnels aktie falder med 0,2 pct.

BRITAIN-ECONOMY-MARITIME-TRANSPORTATION

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen