Berlingske Business
18:04Britisk modekoncern i frit fald efter triste salgstal

DFDS-strid ryger i højesteret

DFDS
En DFDS-færge forlader havnen i Calais i Nordfrankrig med kurs mod Dover i England. DFDS har udsigt til et endeligt punktum i den langstrakte saga om retten til at besejle Den Engelske Kanal. Foto:

DFDS har nu udsigt til at få et endeligt punktum i det langstrakte slag om retten til at besejle Den Engelske Kanal. De britiske konkurrencemyndigheder har onsdag meddelt, at sagen mod DFDS' konkurrent på ruten mellem Frankrig og England bliver prøvet ved højesteret.

DFDS har efter godt to et halvt års uvished og adskillige rundture i de britiske retssystemer nu endelig udsigt til, at den komplicerede sag om retten til at drive færgefart på Den Engelske Kanal får et endeligt punktum.

DFDS

I den efterhånden temmelig langstrakte sag afgjorde de britiske konkurrencemyndigheder i første omgang, at DFDS' konkurrent på Den Engelske Kanal, fransk-britiske Eurotunnel, skulle afvikle sin færgedrift, fordi Eurotunnel med både tunnel og færgeaktiviteter sad på mere end 50 pct. af markedet. Fredag i sidste uge bedømte en anden britisk retsinstans dog sagen helt anderledes og afviste de tidligere afgørelser, hvilket skabte fornyet usikkerhed for det danske færgerederi. Da børsen åbnede igen mandag faldt DFDS med over 6 pct.

FRANCE - BRITAIN - SHIPPING - COMPANY - FERRY -

»Vi mener selvfølgelig, at det er urimeligt, men det er i første omgang de engelske konkurrencemyndigheder, som har tabt sagen. Derfor afventer vi, om de vil appellere. Der er et skridt mere i denne sag - og det er den engelske højesteret,« sagde DFDS's topchef, Niels Smedegaard til business.dk fredag.

Og de britiske konkurrencemyndigheder har netop besluttet, at sagen mod Eurotunnel skal rejses ved højesteret. Det betyder, at der nu er en endelig afgørelse på vej i sagen, da det ikke er muligt at appellere afgørelsen fra den britiske Supreme Court.

DENMARK OPCW SYRIA CHEMICAL WEAPONS

Striden opstod oprindeligt, da tunneloperatøren Eurotunnel i 2012 købte sig ind på ruten Dover-Calais ved at overtage tre færger fra konkursramte Seafrance. Med den oprindelige dom fra de britiske konkurrencemyndigheder fik Eurotunnel en deadline indtil juli i år til at indstille sine færgeaktiviteter, men den afgørelse blev altså omstødt i sidste uge.

Med Eurotunnels tilstedeværelse på ruten i Den Engelske Kanal har DFDS har meget svært ved at tjene penge på sine fransk-engelske færgeaktiviteter.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen