Berlingske Business

DFDS: Skal længere hen på året for at sige mere om indtjening

...
»Vi skal længere hen på året for at kunne sige mere om, hvordan selve indtjeningen forløber,« siger DFDS' administrerende direktør, Niels Smedegaard Foto:

Det traditionelt mindre første kvartal har været en positiv overraskelse for rederiet DFDS, der har opjusteret forventningerne til omsætningsvæksten. Der er ingen forventningsjustering kommet på bunden. For det er for tidligt at sige mere om indtjeningen på nuværende tidspunkt.

Det vurderer administrerende direktør i DFDS Niels Smedegaard.

»Vi skal længere hen på året for at kunne sige mere om, hvordan selve indtjeningen forløber.«

»Første kvartal er et lille kvartal for os. Så vi skal være lidt påpasselige og forsigtige med at blive alt for optimistiske i lyset af det,« siger Niels Smedegaard.

Det er en relativt lille indtjening, der ligger i første kvartal, hvor rederiet landet et driftsresultat, EBITDA, på 453 mio. kr. ud af de 3000-3200 mio. kr., som rederiet forventer for hele året.

Opjusteringen af forventningerne til omsætningsvæksten skyldes ifølge Niels Smedegaard flere vundne logistikkontrakter og en god præstation på Den Engelske Kanal.

»Vi var måske lidt forsigtige, da vi gik ind i året. Det er usædvanligt, at vi vokser 8-9 pct. på toplinjen. Det skyldes nogle logistikkontrakter, vundne markedsandele, og at vi klarer det lidt bedre på kanalen,« siger Niels Smedegaard.

Han vurderer, at væksten ser fornuftig ud, og derfor er forventningerne til omsætningen eksklusive opkøbet af U.N. Ro-Ro nu ændret til 4 pct. fra tidligere 2 pct.

PÅSKENS PLACERING GAV MEDVIND

Første kvartal vurderer direktøren som et stærkt kvartal, hvor påskens placering har givet et lille ekstra skub i den rigtige retning.

Rederiet har øget bundlinjen med 31 mio. kr. til 204 mio. kr. Påsken faldt i marts i år, og det giver forskydninger i forhold til antal passagerer.

»Påske er godt for vores passagerforretning. Det forklarer vores passagervækst i første kvartal. Omvendt er påsken skidt for vores fragtforretning, fordi der ikke køres så meget ud, når butikkerne er lukket. Dog er vi 3 pct. oppe i fragtforretningen.«

»Så alt i alt har påskeeffekten en lille positiv påvirkning på første kvartal,« siger Niels Smedegaard.

Han tilføjer, at passagerforretningen vil klare sig dårligere i andet kvartal sammenlignet med sidste år og omvendt med fragtforretningen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen