Berlingske Business

DFDS sejler mod sejr i langvarigt søslag

DFDS
En DFDS-færge forlader havnen i Calais i Nordfrankrig med kurs mod Dover i England. DFDS har udsigt til et endeligt punktum i den langstrakte saga om retten til at besejle Den Engelske Kanal. Foto:

DFDS har kurs mod sejr i langstrakt strid om retten til at besejle Den Engelske Kanal. Få minutter i midnat sent søndag oplyste det danske rederi i en ultrakort meddelelse, at det har købt konkurrentens færgeaktiviteter.

Efter mange omveje og rundture i det engelske retsvæsen ser rederiet DFDS nu ud til at have vundet en endelig sejr om retten til at drive færgerute på Den Engelske Kanal. I en ultrakort meddelelse til fondsbørsen sent søndag aften skriver DFDS, at selskabet har overtaget færgeaktiviteterne fra konkurrenten Eurotunnel, der modvilligt sælger sine skibe til det danske selskab.

DFDS ønsker på nuværende tidspunkt ikke at udtale sig yderligere, men alt tyder på, at det danske rederi med købet nu har sat et endegyldigt punktum i sagen, som har kørt ved forskellige retsinstanser i næsten tre år.

DFDS

Fra Nordea vurderer DFDS-analytiker Stig Frederiksen, at Eurotunnel-sagen har taget så mange uventede drejninger og omveje over årene, at det fortsat er for tidligt at udråbe DFDS som vinder at det langstrakte søslag, men alt peger dog i retning af, at det danske rederi nu har fået et problem mindre.

»Det er et meget, meget stort skridt i den rigtige retning, men historien har jo vist, at man skal være meget forsigtig med at sætte et punktum i den her sag, men jeg vil sige, at jeg denne gang føler mig langt mere overbevist om, at vi nu er ved at finde en ende på det her,« siger Stig Frederiksen, der peger på, at DFDS har udsigt til flere fordele med overtagelsen af de to færger fra konkurrenten.

»DFDS vil helt klart få en økonomisk fordel ud af at overtage de to skibe. Både ved at skabe et bedre set up, men også ved at sikre sig, at der ikke kommer en ny spiller ind,« siger DFDS-analytikeren.

Striden opstod oprindeligt, da tunneloperatøren Eurotunnel i 2012 købte sig ind på ruten Dover-Calais ved at overtage tre færger fra konkursramte Seafrance. De britiske konkurrencemyndigheder gik ind i sagen og afgjorde i første omgang, at DFDS' konkurrent på Den Engelske Kanal skulle afvikle sin færgedrift, fordi Eurotunnel med både tunnel og færgeaktiviteter sad på mere end 50 pct. af markedet, men den afgørelse blev ændret midt i maj i år af en anden britisk retsinstans. Efterfølgende meldte de britiske konkurrencemyndigheder ud, at sagen mod Eurotunnel skulle rejses ved den britiske højesteret.

DFDS

Med Eurotunnels tilstedeværelse på ruten i Den Engelske Kanal har DFDS har meget svært ved at tjene penge på sine fransk-engelske færgeaktiviteter.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen