Berlingske Business

DFDS satser milliarder på tyrkisk fragtrute

aa
Foto:

Det store danske rederi DFDS vil en tur under varmere himmelstrøg, og for det er selskabet villige til at lægge 7,1 mia. Rederiet overtager den førende tyrkiske operatør af fragtruter i Middelhavet, der forbinder Tyrkiet med Italien og Frankrig.

Det danske selskab DFDS driver rederi i Nordeuropa, men nu skal der ekspanderes.

I en handel på 7,1 mia. overtager DFDS 98,9 procent af den tyrkiske operatør af fragtruter, U.N Ro-Ro. Et selskab, der med sine ruter forbinder Tyrkiet med Italien og Frankrig og er Tyrkiets største operatør af fragtruter mellem EU og Tyrkiet. DFDS overtager selskabet fra de tyrkiske kapitalfonde Actera Group og Esas Holdings.

Ifølge en fondsbørsmeddelelse skyldes opkøbet, at DFDS vil udvide rutenettet til et fragtmarked med høj vækst, og DFDS kalder U.N. Ro-Ro »en særdeles profitabel virksomhed.« Virksomheden U.N. Ro-Ro har en dobbelt så stor markedsandel i forhold til den nærmeste konkurrent, og opkøbet forventes at øge indtjeningen fra første år.

Flertal af danskerne ser medierne som magtelite Et flertal af da

»Med købet af U.N. Ro-Ro ekspanderer vi til et af Europas mest attraktive fragtmarkeder, der operationelt ligner Nordeuropa. Det giver os mulighed for sammen med U.N. Ro-Ro's nuværende stærke ledelse at udnytte vores netværk, flåde, erfaring og færdigheder til at udvikle virksomheden yderligere, samtidig med at vi understøtter U.N. Ro-Ro's kunders vækst,« siger Niels Smedegaard, CEO for DFDS, i fondsbørsmeddelelsen.

En del af finansieringen er en udstedelse af aktier på 5 procent af aktiekapitalen. Samtidig annullerer DFDS det nuværende aktietilbagekøbsprogram og suspenderer dividende i 2018.

Der afholdes en ekstraordinær generalforsamling inden transaktionen afsluttes. Samtidid har Lauritzen Fonden, hovedaktionær med 42 procent i aktiekapital, bekræftet intentionen om at opretholde deres aktieandel.

U.N. Ro-Ro driver fem fragtruter - fire til Italien og én til Frankring - og to havneterminaler og har 500 ansatte. Ved udgangen af 2017 opererede U.N. Ro-Ro med 12 fragtskibe. Omsætningen ligger på 240 mio. euro, og EBITDA-resultater er på 97 mio. euro. Det svarer til omkring 722 mio. kroner.

12BUShacker1-134427-075.jpg

Af samme grund forventer DFDS et højere driftsresultat (EBITDA). Således er forventningen 3-3,2 mia. kroner mod tidligere 2,65-2,85 mia. kroner. Ligeledes forventes omsætningen at stige med omkring otte procent, hvor forventningen før var to procent.

»Vi glæder os til at blive en del af DFDS' netværk og til de udviklingsmuligheder, det giver både vores kunder og medarbejdere. Jeg er overbevist om, at vores know-how, kombinerede netværkskapacitet og den finansielle styrke hos vores nye ejer gør det muligt for U.N. Ro-Ro at styrke de tyrkiske eksportørers og internationale logistikvirksomheders konkurrenceevne,« siger Selçuk Boztepe, CEO for U.N. Ro- Ro, i fondsbørsmeddelelsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen