Berlingske Business
08:32Canada vil overtale USA til en frihandelsaftale

DFDS parat til kompromis trods nødraket mod færge

FERRY -
Foto:

DFDS mødtes mandag eftermiddag med fagforeningen og den franske regering for at løse striden om sejladsen på Den Engelske Kanal. DFDS har indstillet sejladsen fra Calais, efter at franske søfolk søndag aften beskød en DFDS-færge med nødraketter.

Man knytter højrehånden og løfter den i vejret med bøjet arm. Derefter lægger man venstre hånd fladt på højre overarm. Voilá - man har nu udført en bras d’honneur, en gestus hvis fornærmende kvaliteter i Sydeuropa svarer helt til en fuckfinger i resten af verden. Og Calais ligger i denne sammenhæng i Sydeuropa.

FRANCE - BRITAIN - SHIPPING - COMPANY - FERRY -

Søndag aften passerede DFDS-færgen Malo Seaways en færge fra konkurrenten My Ferry Link i havnen i Calais, og fra det danskejede skib blev der angiveligt afgivet en bras d’honneur til konkurrenterne. Herefter lagde Malo Seaways til kaj for at bunkre olie, men de ophidsede franskmænd måtte af med deres vrede, nogen fandt nødraketter frem. Seks gange lyste nattehimlen over Calais havn op, og selv om fagforeningen senere skulle forklare, at man havde skudt op i luften, så ramte en af raketterne Malo Seaways. Hvorefter DFDS midlertidigt indstillede besejlingen af Calais og flyttede trafikken til Dunkerque, et halvt hundrede kilometer længere vestpå.

FRANCE-TRANSPORT-MARITIME-MY FERRY LINK

Episoden er den foreløbige kulmination på en flerårig kamp mellem DFDS og et fagforeningsledet kooperativ, som driver en konkurrerende rute over Den Engelske Kanal med skibe ejet af Eurotunnel. Tunnelselskabet har nu accepteret at overdrage to af færgerne til DFDS og lukke den konkurrerende rute ned.

Siden den beslutning blev kendt, har der været betydelig ballade; sømændene har besat de to færger, Berlioz og Rodin, og den franske regering er gået ind i sagen og har prøvet at presse Eurotunnel til at omgøre sin beslutning.

FRANCE-TRANSPORT-FERRY

Lederen af kooperativet, Eric Vercoutre, beklagede mandag episoden over for avisen La Voix du Nord.

»Jeg billiger ikke det, som er sket, hverken fra den ene side eller den anden. Det er beklageligt, vi er ikke ude på konfrontation. Vi er her for at få arbejde.«

Mandag eftermiddag kl. 14.30 mødtes parterne hos viceminister Alain Vidalies til en »rundbordssamtale«, og DFDS mødte op, trods søndags episode, bekræfter informationschef Gert Jakobsen.

På mødet skal man diskutere et kompromisforslag fra regeringen, som betyder at DFDS skal ansætte 230 af de i alt 487 fastansatte søfolk i kooperativet, Eurotunnel skal tage 150, og de sidste 107 skal de næste fem år have fortrinsret til ledige job i Calais hos Eurotunnel og DFDS.

»Vi kan se, at fagforeningslederen har taget afstand fra det, der er sket,« sagde Gert Jacobsen mandag før mødet.

pix-FRANCE-TRANSPORT-LABOUR

»Så vi tager til mødet med åbent og konstruktivt sind for at diskutere det forslag, regeringen har fremlagt, og som kan skabe ro. Alle parter - DFDS, Eurotunnel, fagforeningen og staten - skal bidrage til at få løst dette her. DFDS ser sig i stand til at beskæftige et skib mere end i dag og dermed tilbyde en række personer fra scop’et ansættelse. Men vi vil absolut ikke binde os til et bestemt antal, før vi sidder omkring forhandlingsbordet.«

Det er dog ikke kun ved forhandlingsbordet, der kæmpes. Tirsdag ventes handelsretten i Boulogne-sur-Mer at behandle et krav om at erklære kooperativet i betalingsstandsning - hvilket vil kunne gøre det muligt for Eurotunnel og DFDS selv at vælge hvem af søfolkene, de vil ansætte.

Striden begyndte i 2011, da SeaFrance, et statsejet rederi, krakkede, hvorefter Eurotunnel overtog skibene, mens nogle af de ansatte dannede et kooperativ, som drev skibene for Eurotunnel.

Gert Jacobsen siger, at DFDS »tidligst tirsdag« vil genoptage sejladsen fra Calais. Den franske afdeling af DFDS oplyser mandag eftermiddag på sin hjemmeside ikke andet, end at sejladsen Calais-Dover beklageligvis er aflyst, men at færgerne fra Dunkerque afgår til tiden.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen