Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

DFDS: Nu skal vi tjene penge i kanalen

Niels Smedegaard, DFDS
Niels Smedegaard, DFDS Foto:

I årevis har færgerne sejlet med underskud over Den Engelske Kanal, nu hvor konkurrencesagen mod Eurotunnel endelig er afgjort, skal der sorte tal på bundlinjen igen, lyder det fra DFDS-topchef.

»Vi har været igennem en retssag og to appelsager. Vi har ventet på den her afgøreles i årevis, og nu er den endelig kommet og er igen faldet ud til vores fordel. Det er en stor lettelse,« siger Niels Smedegaard, adm. direktør i DFDS.

Tidligere fredag afviste den britiske appeldomstol appeller fra Eurotunnel og SCOP i sagen om konkurrenceforvriudning på Den Engelske Kanal. Sagen begyndte i 2012, da Eurotunnel købte det krakkede Seafrance og begyndte at drive færgeoverfart ved siden af tunnel mellem fastlandet og Storbritannien.

RB PLUS Skibe skal begrænse miljøsvineri på havene

»Det er fantastisk endelig at kunne sætte et punktum for den sag. Der har nu i årevis været en uholdbar konkurrencesituation, der betød, at vi enten vandt sagen og blev på Den Engelske Kanal, eller tabte den og forlod markedet. Det betyder, at vi har måtte operere med meget kortsigtede horisonter,« fortæller Niels Smedegaard og fortsætter:

»Nu er afgørelsen kommet, og det betyder, at vi kan begynde at træffe nogle beslutninger om tonnage (skibe, red.) på ruterne dernede. Nu skal vi igen til at tjene penge, så vi kan investere.«

Eurotunnel og SCOP har stadig en enkelt appelmulighed, men eftersom Eurotunnel som følge af afgørelsen har sat sine færgeaktiviteter, Myferrylink, til salg, tyder det ikke på, at appelmuligheden vil blive benyttet.

DFDS har haft fem færger på de to ruter over kanalen, men et af skibene var chartret og da der stadig var uklarhed om fremtiden, da leasingkontrakten udløb, undlod man at forlænge. Det betyder, at DFDS har været en færge i underskud i en længere periode. Mandskabet på færgen er stadig ansat, og de mangler nu et skib. Det oplagte spørgsmål er derfor, om DFDS står klar til at købe Myferrylink.

»De har helt klart noget attraktiv tonnage (skibe, red.), der er specialdesignet til forholdene. Men det er helt nyt, at det er sat til salg, så det er for tidligt at sige noget om, hvad vi gør. Umiddelbart lader de til at ville sælge forretningen samlet, men det bliver svært at finde en køber til det marked,« siger Niels Smedegaard.

På grund af overkapacitet har der været store tab på færgeaktiviteterne over kanalen. DFDS-chefen vurderer, at Myferrylink har tabt omkring 500 mio. kroner på de 2,5 år, færgerne har sejlet.

Niels Smedegaard, DFDS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen