Berlingske Business

DFDS-konkurrent får tilladelse til ny appel i kanalsag

DENMARK OPCW SYRIA CHEMICAL WEAPONS
Overskrift
Foto:
 

Endnu et kapitel skal tilføjes til den tilsyneladende udødelige saga om DFDS' kvaler i Den Engelske Kanal.

Fredag gav en britiske appeldomstol, Court of Appeal, tilladelse til endnu en appel i sagen, som der dermed fortsætter med at skabe usikkerhed for det danske færgerederi.

Det oplyser DFDS, der også oplyser, at der ventes en høring i sagen inden 13. marts.

Der blev ellers sat, hvad der lignede et punktum i sagen den 9. januar i år, hvor en anden appeldomstol, Competition Appeal Tribunal, opretholdt de britiske konkurrencemyndigheders forbud mod Eurotunnels færgeaktiviteter fra Dover til Calais.

Niels Smedegaard, DFDS

Men Eurotunnel, og driftsselskabet SCOP, får nu tilsyneladende endnu en chance for at få lov til at fortsætte den fransk-britiske færgeforbindelse, der går under navnet Myferrylink.

Eurotunnel fortalte 9. januar, at selskabet nu søger en køber til sine færgeaktiver, men det har åbenbart ikke mindsket kamplysten over for DFDS og myndighederne.

Tvisten opstod oprindeligt, da tunneloperatøren Eurotunnel i 2012 købte sig ind på ruten Dover-Calais ved at overtage tre færger fra konkursramte Seafrance. Ifølge de britiske myndigheder sidder det franske selskab dermed på mere end 50 pct. af markedet, når man medregner tunnellen.

Selskabet må derfor ikke sejle videre, men det må dog gerne sælge Myferrylink-aktiverne til en uafhængig køber, da det ville sprede konkurrencen ud til fordel for kunderne.

DFDS har flere gange i de sidste år klaget over, at Eurotunnels køb førte til store tab på færgefarten over Den Engelske Kanal.

DFDS-aktien falder 2 pct. til kurs 645 mandag morgen under relativt tynd handel.

TRANSPORT-EUROTUNNEL-CHANTIER

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen