Berlingske Business

DFDS klar til opkøbsjagt

BRITAIN-ECONOMY-MARITIME-TRANSPORTATION
Foto:

Der er ikke plads til flere nye færgeruter, så fremtidens vækst skal ske gennem opkøb, og det danske rederi er klar til at slå til, når den rigtige kandidat dukker op.

Der er smult vande forude for det danske rederi DFDS, der efter flere hårde år, lader til at have vendt udviklingen i årets første kvartal. Dundrende underskud på Den Engelske Kanal er blevet afløst af sorte tal, tabsgivende færgeruter er blevet lukket og topchef Niels Smedegaard er nu klar til at se mod horisonten efter vækstmuligheder.

»Vi vil gerne vokse forretningen via opkøb, for vi er i et fragmenteret marked og i en meget moden industri. Der er ikke rum til bare at åbne en ny rute, for der er allerede de ruter, der skal være i både Nordeuropa og Sydeuropa. Så vi skal fortsætte den konsolidering, der for os begyndte, da vi købe Norfolk Line i 2010,« siger han.

opkob

Da DFDS købte Norfolk Line af Mærsk Gruppen for 1,3 milliarder kroner og et tilsvarende beløb i aktier, var det en kæmpe mundfuld. Norfolk Line var på det tidspunkt kun cirka 30 procent mindre end DFDS. Siden da har det stået noget mere stille for DFDS, der trods penge på kontoen, har måttet nøjes med en række mindre opkøb, senest inden for logistikforretningen i England og Skotland.

»Vi er i den unikke position, at vores forretning både er logistik og shipping, hvilket giver os konkurrencefordele og flere strenge at spille på i forhold til opkøb. Vi har inden for det seneste år købt tre logstikvirksomheder, og det håber vi at gøre igen fremover,« siger Niels Smedegaard.

Fejlslagne opkøbsforsøg

Fra hjørnekontoret i hovedkvarteret i Københavns Nordhavn har han udsigt over et industriområde, der inden længe bliver slugt af byudviklingen og erstattet med moderne boliger og metrostation. På samme måde ser han gerne DFDS sætte sit flag på skibe på nye farvande. DFDS forsøgte tidligere at købe Scandlines uden held, og sidste år prøvede man at ekspandere i Middelhavet med opkøb af det tyrkiske rederi UN Ro-Ro. Begge gange blev DFDS’ bud dog afvist.

»Vi vil gerne lave opkøb, men der er ikke noget lige om hjørnet. Hvis man betaler, hvad sælger vil have, kan man få hvadsomhelst, men vi har et ansvar over for vores aktionærer. Vi er ikke tvunget til at købe og har ikke et mål om en omsætning på X milliarder. Vores mål handler om, hvor meget vi skal tjene på bundlinjen, og hvor stort afkast vi skal have af den investerede kapital,« siger Niels Smedegaard.

En mulighed kunne være MyFerryLink, der lige nu er ejet af Eurotunnel, og som sejler på Den Engelske Kanal. Efter nederlag i den britiske konkurrenceret, satte Eurotunnel rederiet til salg, men siden da har en civildomstol afsagt dom til med modsat udfald.

Olieprishop kan være startskud

Ved årsskiftet trådte nye skrappere regler om udledning af svovl og nye krav til mere miljørigtig brændstof i kraft i Nordeuropa. Det betyder blandt andet, at brændstofomkostningerne er steget med 50 procent. DFDS har været hurtigt ude og i samarbejde med eksterne partnere udvikle rensningssystemer til skorstenene, hvilket gør, at rederiet modsat mange konkurrenter var godt rustet til de nye regler.

»Vi havde regnet med, at et biprodukt af de nye svovlregler og højere brændstofpriser ville være, at nogle i branchen ville sælge noget fra. Men med olieprisens fald er det incitament reduceret, så processen er skubbet lidt ud i fremtiden. Men hvis olieprisen stiger igen, så kan man sagtens forestille sig, at det vil accellerere konsolideringen i branchen,« siger DFDS-chefen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen