Berlingske Business

DFDS indgår aftale med med sømænd på kanal-overfarten

FRANCE-TRANSPORT-MARITIME-MY FERRY LINK
Søslaget på Den Engelske Kanal kan være slut, efter DFDS har indgået en aftale med de franske søfolk, der siden slutningen af juni har skabt kaos i havnen i Calais. Foto: Rodin d. 8. juni 2015. Foto:

Søslaget på Den Engelske Kanal kan være slut, efter DFDS har indgået en aftale med de franske søfolk, der siden slutningen af juni har skabt kaos i havnen i Calais.

Det danske rederi DFDS har indgået en aftale med de tidligere ansatte i Scop-Seafrance og Eurotunnel samt rederiets egne medarbejderrepræsentanter. Aftalen skulle gerne skabe ro i den franske havneby Calais, hvor DFDS har været ramt af flere blokader fra tidligere ansatte på overfarten fra Dover til henholdsvis Calais og Dunkerque.

Aftalen vedrører de to færger Rodin og Berlioz og blev indgået mandag aften med hjælp af den franske transportminister, Alain Vidalies, oplyser DFDS til fondsbørsen.

Niels Smedegaard, DFDS

Det er blandt andet blevet aftalt, at DFDS ansætter 202 medarbejdere, der tidligere var ansat i Scop-Seafrance.

Det forventes, at de to færger fra Eurotunnel kan sættes ind på overfarten Dover-Calais i løbet af fjerde kvartal i år, så der kommer til at sejle tre færger på ruten mod to i dag.

DFDS vil herefter drive i alt seks færger ud af Dover til henholdsvis Calais og Dunkerque med tre færger på hver rute.

Det har været job på de to færger, Rodin og Berlioz, der har været stridens kerne, siden DFDS-konkurrenten Eurotunnel lukkede Myferrylink den 1. juli. Siden lukningen har det udviklet sig til et større fagforeningsopgør i Frankrig, hvor DFDS flere gange har været ramt af blokade fra sure franske søfolk.

Aktierne i DFDS steg mandag med 1,2 pct. til 1086 kr.

dfsds

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen