Berlingske Business

DFDS får medhold i Kanal-sag

RB PLUS Skibe skal begrænse miljøsvineri på havene
Foto:

DFDS-aktien stiger, efter der endnu en gang er dom faldet ud til DFDS' side i sagen vedrørende konkurrenceforvridning på Den Engelske Kanal.

Endnu en gang er en dom faldet ud til DFDS' side i sagen vedrørende konkurrenceforvridning på Den Engelske Kanal.

Den britiske appeldomstol på konkurrenceområdet, Competition Appeal Tribunal, har fredag afvist appeller fra Eurotunnel og SCOP i sagen.

De to havde appelleret de britiske konkurrencemyndigheders forbud mod Eurotunnels færgeaktiviteter mellem Frankrig og England, og dermed ser et længerevarende juridisk slagsmål ud til at være afsluttet.

Der resterer godt nok stadig en appelmulighed for Eurotunnel og SCOP, men i en separat meddelelse fortæller Eurotunnel, at det nu søger en køber til sine færgeaktiver, der går under navnet Myferrylink.

BRITAIN-ECONOMY-MARITIME-TRANSPORTATION

- På grund af de britiske myndigheders holdning vil Myferrylinks fremtid nu blive fastlagt uden for Eurotunnel, udtaler formand og direktør Jacques Gounon fra Eurotunnel.

Tvisten opstod oprindeligt, da tunneloperatøren Eurotunnel i 2012 købte sig ind på ruten Dover-Calais ved at overtage tre færger fra konkursramte Seafrance. Ifølge de britiske myndigheder sidder det franske selskab dermed på mere end 50 pct. af markedet, når man medregner tunnellen.

Myndighederne lægger op til, at Eurotunnel skal stoppe sine færgeaktiviteter inden for seks måneder. Selskabet må dog gerne sælge Myferrylink-aktiverne til en uafhængig køber, da det ville sprede konkurrencen ud til fordel for kunderne.

DFDS har flere gange i de sidste år klaget over, at Eurotunnels køb førte til store tab på færgefarten over Den Engelske Kanal.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen