Berlingske Business

DFDS får godkendt vigtig millionaftale på Nordsøen

DFDS
DFDS har fået en økonomisk vigtig aftale godkendt af de britiske konkurrencemyndigheder. Foto:

DFDS har fået grønt lys af de britiske konkurrencemyndigheder til sin udvidede transportaftale med den svenske speditør NTEX. Det fremgår af StockMarketWire, skriver ShippingWatch.

Aftalen er økonomisk vigtig for DFDS, der har justeret forventningerne de seneste par år med henvisning til kontrakten.

I marts lagde DFDS således 50 mio. kr. oven i EBITDA-forventningerne til 2013, så de nu lyder 1100-1300 mio. kr. Året før gik DFDS glip af en indtjening på omkring 100 mio. kr., fordi NTEX dannede rederiet North Sea RoRO for at gå i direkte konkurrence med DFDS på ruterne fra Gøteborg til England. Det skete, fordi NTEX mente, at DFDS tog for høje priser. Men parterne fandt altså sammen igen og lidt efter kom det frem, at North Sea RoRo drejer nøglen om igen.

På sigt har NTEX-aftalen større indflydelse på DFDS' indtjening end de 50 mio. kr., som den seneste opjustering indikerer.

- I årsregnskabet offentliggjorde vi, at North Sea RoRo's indtræden havde kostet os omkring 100 mio. kr. på indtjeningen sidste år, og nu har vi så en forventning om at hente 50 mio. kr. ind igen allerede i år. Men når vi får en helårseffekt af det her, bliver det tal selvfølgelig større, sagde administrerende direktør Niels Smedegaard tilbage i marts til Ritzau Finans.

Konkurrencemyndighedernes beslutning er endnu ikke lagt ud på myndighedernes hjemmeside.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen