Berlingske Business

DFDS-boss håber på normal situation i Frankrig efter aftale

FRANCE - BRITAIN - SHIPPING - COMPANY - FERRY -
DFDS håber på normale arbejdsvilkår i Calais efter måneders kampe mod franske sømænd. Arkivfoto. Foto:

Efter måneders uro i Calais håber DFDS nu på arbejdsro, efter at de franske sømænd har opgivet kampen.

Det danske rederi DFDS håber på en mere rolig situation ved Den Engelske Kanal, hvor der gennem de seneste måneder har været høj søgang, idet rasende sømænd har besat to af selskabets færger og blokeret havnen i den franske by Calais.

Sådan lyder det fra DFDS' administrerende direktør, Niels Smedegaard.

FRANCE-TRANSPORT-MARITIME-MY FERRY LINK

Rederiet nåede sent mandag til enighed med strejkende sømænd, konkurrenten Eurotunnel og den franske stat om en aftale, hvor DFDS forpligter sig til at indsætte en ekstra færge på ruten mellem Calais og engelske Dover og ansætte 202 ekstra folk. Dermed går rederiet fra to til tre færger på ruten.

- Jeg går ud fra, at der nu kommer ro over situationen. Det er i hvert fald et markant skridt, at man får de strejkende, Eurotunnel, den franske stat og os til at underskrive en aftale, siger Niels Smedegaard til Ritzau Finans.

DFDS købte tidligere på året to færger fra konkurrenten Eurotunnel efter en årelang tvist med selskabet, der også driver tunnelen under vandet mellem Storbritannien og Frankrig. DFDS har ment, at Eurotunnel havde en uretmæssig konkurrencefordel ved både at drive færgeoverfart og selve tunnelen, og Eurotunnel valgte at droppe færgedriften med salget til DFDS.

Niels Smedegaard, DFDS

Købet af de to færger medførte store protester fra de søfolk, som arbejdede på Eurotunnels færger, da DFDS ikke kunne love beskæftigelse til dem alle.

Men nu har det danske rederi altså forpligtet sig til at ansætte 202 af de sømænd, hvilket også har været det antal, som DFDS gennem de seneste måneder har budt ind med.

- Det er, hvad vi har tilbudt gennem hele forløbet, så på den måde er vi ikke blevet presset til nogen indrømmelser. Men det har været vores bidrag til at løse den her lidt kedelige situation med Eurotunnel, siger Niels Smedegaard.

Han fortæller, at Eurotunnel derudover har tilbudt at indsætte et 30-årigt fragtskib på ruten, som skal fragte farligt gods, som vil kunne beskæftige 130 personer.

dfsds

Det kræver dog, at de engelske konkurrencemyndigheder giver lov. Derudover har Eurotunnel bebudet, at de vil ansætte ekstra folk til sikkerhed på selve tunnelen.

De strejkende, som har besat to færger gennem to måneder, har nu fået til klokken 9 onsdag til at flytte ud og rydde op på de to færger, som derefter bliver overdraget til Eurotunnel, hvorefter den egentlige overdragelse til DFDS går i gang.

Niels Smedegaard fortæller, at færgerne derefter skal på værft, hvor de blandt andet bliver malet om og muligvis opgraderet på visse punkter.

- Vi håber at kunne indsætte skibene og få hyret folk, så vi er klar til julesæsonen i slutningen af november, siger Niels Smedegaard.

dfds

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen