Berlingske Business
08:33Nordea sænker konkurrents kursmål

DFDS-boss: God udvikling i Nordsøen opvejer udfordringer på Kanalen

DFDS aktier
Foto:

Resultaterne er fortsat op for DFDS i årets andet kvartal, selv om rederiet stadig er udfordret på Kanalen. Det hænger især sammen med, at de andre af selskabets ruter har vist godt momentum.

Det fortæller Niels Smedegaard, der er administrerende direktør hos DFDS, efter at selskabet i andet kvartal øgede omsætningen med 3 pct. til 3668 mio. kr. og driftsoverskuddet på EBITDA-niveau før særlige poster med 6 pct. til 738 mio. kr. sammenlignet med samme periode sidste år.

- Det er primært Nordsøen, der driver væksten. Vi har seks pct. flere fragtmængder på Nordsøen.

- Der var nok nogle, som tænkte, at England ville være gået i stå, da Kanalen udvikler sig fladt, brexit sætter ind og så videre. Men det passer altså ikke på de andre af vores ruter, som rammer England. Der har vi vækst, og den fortsætter, siger topchefen.

DENMARK OPCW SYRIA CHEMICAL WEAPONS

Han mener, at baggrunden kan være en normalisering af prisbilledet på Kanalen, hvor DFDS har hævet sine priser tre-fire gange gennem de seneste år og senest med effekt fra 1. januar.

- Nu begynder priserne at komme op, så noget af den trafik, der kunstigt var suget ned, da den her meget intense konkurrence kørte og med ekstremt lave priser, finder tilbage, hvor den mere naturligt hører hjemme. Det kan være en af forklaringerne til det lidt uensartede billede, siger Niels Smedegaard.

Oveni peger direktøren på, at der på grund af flygtningesituationen stadig huserer flygtninge i havnebyerne Calais og Dunkirk, hvilket gør chauffører utrygge i forhold til at køre der om natten. Derfor vælger de at undgå Kanalen, hvilket også påvirker DFDS' forretning.

Efter at have hævet sine priser over flere gange har det danske rederi ifølge direktøren besluttet at fastholde sit prisniveau, selv om det må konstatere, at det har mistet lidt markedsandel på fragtområdet på Kanalen.

- Det skyldes, at vi i januar kom med en prisforhøjelse, og olien samtidig steg. Og på grund af vores bunker-adjustment klausuler fik kunderne også prisforhøjelsen fra olien, så lige pludselig var der måske prisstigninger på 11-12 pct.

Billede
For abonnenter LÆS MERE : DFDS mister millioner på faldende pund

- Det kostede os nogle pct.point på vores markedsandel, men nu har vi arbejdet målrettet på at hive forskellige kunder tilbage, så vi kommer tættere på det, der er vores naturlige markedsandel, fortæller Niels Smedegaard.

I forhold til fremtidsudsigterne for Kanalen nævner DFDS-topchefen, at det stærkt svækkede pund kan fortsætte med at dæmpe transporten af engelske passagerer ind til resten af kontinentet.

- Vi så sidste år, at passagerantallet gik et par pct. ned, og i første halvår i år er der et fald på tre-fire pct. Det er totalmarkedet, så det påvirker alle operatører dernede, og derfor forsøger man at bruge prisen til at hive flere med ombord. Og så bliver man ramt af ting nummer to, som er lavere priser.

- Derfor vil vi nok se, at passagermarkedet på Kanalen vil være udfordret, så længe pundet er så svagt - eller i hvert fald indtil man får blandt andet franskmænd og hollændere til at tage til England, fordi de synes, det er billigt, siger Niels Smedegaard.

I forbindelse med regnskabet for andet kvartal fastholder DFDS sine forventninger til 2017 om et EBITDA-resultat på 2,6-2,8 mia. kr. før særlige poster og en omsætningsvækst på 4 pct.

FRANCE-TRANSPORT-MARITIME-MY FERRY LINK

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen