Berlingske Business

DF vil have jernbaneforbindelse til Legoland

LEGO møde
Lego i Billund Foto:

Dansk Folkeparti vil have en jernbaneforbindelse til Billund med i forhandlingerne om regeringens togfond. Transportministeren er positiv.

Legoland og lufthavnen i Billund kan i fremtiden blive en del af det danske jernbanenet, skriver Politiken.

Det er et helt centralt krav for Dansk Folkeparti i forbindelse med forhandlingerne om de mange togmilliarder, der skal fordeles i forhandlingerne om den nye togfond.

Partiets transportordfører Kim Christiansen (DF) havde fredag frist til at sende partiets ønskeseddel til transportminister Pia Olsen Dyhr (SF), der onsdag i næste uge indleder forhandlingerne om togfonden.

pix - nordsøolie - biz

Dansk Folkeparti ønsker dels en opgradering af de regionale baner uden for hovednettet, dels ønsker det at etablere en ny jernbane til Billund.

»Vi ønsker banebetjening til Billund. Det kunne enten være en bane fra Jelling eller en letbane fra Vejle. Jeg tror, flest vil få gavn af, at man kan skifte i Jelling og så køre til lufthavnen i Billund eller helt til Legoland. Vi får mange til at stille bilen, når de skal til lufthavnen i Billund. Det er jo et parkeringshelvede i både lufthavnen og Legoland«, siger Kim Christiansen, der oplyser, at en jernbaneforbindelse ifølge regeringens beregninger koster mellem 800 millioner kroner og 1,2 milliarder alt efter løsningsmodel, hvor letbaneløsningen fra Vejle er den dyreste løsning.

Regeringens hovedfokus i forhandlingerne om den 28 milliarder store togfond er at gennemføre den såkaldte timemodel, der skal reducere rejsetiden mellem København, Odense, Aarhus og Aalborg til en time mellem byerne to og to.

Den 4,3 milliarder dyre jernbanebro over Vejle Fjord har hidtil været den største knast og mødt lokal modstand, og Dansk Folkeparti har været yderst skeptisk over for broforbindelsen, der ifølge Transportministeriet er nødvendig for at realisere timemodellen.

Beslutningen om en Vejlefjordbro bør udskydes i nogle år, til de sidste fem af togfondmilliarderne skal udmøntes, mener Kim Christensen, men helt afvisende er han ikke.

»Vi vil gerne være med til at sætte lidt penge af til forprojektering af en bro, så man ikke kommer på bagkant tidsmæssigt. Det kan godt være, at man skal starte allerede i 2020 eller 2022 med at kigge på VVM-redegørelse og så videre i forhold til sådan en bro. Vi afviser det ikke, men vi mener ikke, at behovet er der her og nu for at starte sådan et dyrt broprojekt«.

Olieskat_Business

Transportminister Pia Olsen Dyhr er ikke afvisende over for en jernbaneforbindelse til Legoland.

»Regeringens indgang til togfond.dk er at få timemodellen vedtaget. Der ligger ikke en stikbane til Billund. Men jeg har hørt budskabet fra Dansk Folkeparti, jeg ser med interesse på det, og jeg kommer til at tage positivt imod det i forhandlingerne,« siger hun til Politiken.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen