Berlingske Business

Det sidste skifte

mærsk
Overskrift
Skibsreder Mærsk MC-Kinney Møller hilser på den amerikanske præsident Bill Clinton, mens Dronning Margrethe ser til.
 

Mærsk Gruppen har en lang historie for veltilrettelagte skift. Både af formuen, magten og familiens placering i firmaet. Dermed har A.P. Møller Gruppen – og familien – undgået opslidende og bitre interne stridigheder. Også Mc-Kinney Møllers sidste skifte har været planlagt i detaljer.

Blot to personer, stifter og stifters søn, ledede Mærsk-imperiet de første 100 år. Arnold Peter Møller fra etableringen i 1904 og frem til sin død i 1965 og Mærsk Mc-Kinney Møller fra 1965 og frem til overdragelsen i december 2003 af formandsposten i A.P. Møller - Mærsk.

Den røde tråd i disse 100 år har været en detaljeret planlægning beregnet på at virke i årtier frem i tiden. Præget af kontinuitet og forudseenhed. Ikke mindst med hensyn til familien Møllers egen rolle. Alt har været planlagt, og rigtig meget er også planlagt for fremtiden.

Nu er »det sidste skifte« efter to af de største erhvervsfolk i Danmark i disse 100 år ved at nå til vejs ende. Boopgørelsen efter Mærsk Mc-Kinney Møller, der døde den 16. april 2012. Stat og kommune skal have sit i skatter og afgifter, og de nære arvinger deres. Det er de tre døtre, Kirsten,Leise og Ane.

Nok har virksomheden A.P. Møller - Mærsk købt, solgt og stiftet selskaber en masse over årene, men kulturen i virksomheden, og de værdier, som både A.P. Møller og Mærsk Mc-Kinney Møller meget bevidst har mejslet ind i virksomheden over disse 100 år, står den dag i dag som monumenter. Helt konkret udmøntet i de fem værdier »rettidig omhu«, »ydmyghed«, »retskaffenhed«, »medarbejderne«, og »navnet«. Virksomhedens DNA.

Torsdag

Justeringer undervejs

Man må tro, at også denne boopgørelse har været planlagt i detaljer, mens Mærsk Mc-Kinney Møller levede. Hvem skal have hvad? Givetvis med en række løbende justeringer i Mc-Kinney Møllers personlige testamente over de mange år, afhængig af hvordan familiesituationen har udviklet sig.

Kendetegnende for både A.P. Møller og Mærsk Mc-Kinney Møller er, at de begge meget konkret har adskilt virksomheden og familien. Foreløbig har det betydet, at splid, kævl og kampe internt i familien er undgået.

Familien selv betragter det nuværende familieoverhoved, Ane Uggla, som fjerde generation, og – som det ser ud nu – står hendes søn, Robert Uggla til at blive femte generations familieoverhoved. Den første var A.P. Møllers far, kaptajn Peter Mærsk, der var med i opstarten i 1904 og i øvrigt fra sin egen familie i sin tid oplevede en familie gerådet ud i interne slagsmål.

Som det er sket med andre danske rigmandsfamilier som eksempelvis FLSmidth, Færch, Lauritzen, Louis Poulsen, Carlsberg og mange flere.

Det skulle ikke ske for Møller-familien.

MærskMc-Kinney90, retro mærsk mc-kinney møller

Familien har altid levet godt af de værdier, der er skabt i virksomheden. Ingen tvivl om det. Hvem kunne købe et sejlskib til 70 mio. kr., hvem har råd til en sommerbolig i Provence til et par mio. euro, og hvem kunne købe sko hos den fineste skomager i London til 15.000 kr. parret? Familien har dog ikke levet i overdådig luksus som oliesheiker, IT-milliardærer og nyrige ejendomsmatadorer. Selv om formuen skal tælles i milliarder.

Etablerede »Familiefonden«

A.P. Møller anede farer forude og etablerede helt tilbage i 1946 »Familiefonden«. Denne fond ejer 8,4 procent af det børsnoterede selskab A.P. Møller - Mærsk, og fondens formue er således i denne tid omkring 29 mia. kr. Fonden vil afvikle sig selv over de næste årtier i takt med, at arvingerne, børnebørn og tipoldebørn efter A.P. Møller falder bort. Et ganske sindrigt system oprettet som et fideikommis – en slags forudbestemt arverækkefølge til de skønsmæssigt omkring 40 personer, der står til at arve. De første milliarder er udbetalt.

Det betyder, at arvingerne økonomisk mange år frem i tiden er sikret, og de klart nedfældede regler skulle være en garant for, at de næste generationer ikke kommer op at slås om arven.

PIX-MÆRSK FLAG

Virksomheden A.P. Møller - Mærsk A/S er sikret ved, at den store fond, A.P. Møller Fonden (også kendt som »Almenfonden«) sidder på 40 procent af aktierne, og over 50 procent af stemmerne. Den fond blev grundlagt tilbage i 1953, og A.P. Møller ville dermed sikre sig, at virksomheden aldrig vil kunne sælges til udlandet, ligesom familien til stadighed har kontrollen med firmaet. Man kan dog forestille sig, at Mærsk-gruppen, som det eksempelvis er sket med Novo Nordisk, generationer frem i tiden vil være mindre og mindre styret af familien. Men stadig styret efter stifters vilje.

Det næste skifte kom i 1965. Godt nok var Mærsk Mc-Kinney Møller forberedt på at skulle tage over, og tingene var planlagt, men den gamle A.P. Møller fastholdt magten til sin dødsdag i 1965, hvorefter Mc-Kinney Møller fra den ene dag til den anden overtog hele ansvaret.

Mærsk Mc-Kinney Møller var bedre til et glidende skifte. Om end kun en anelse. Ikke mindst fordi han blev gammel. Han var 98 år, da han døde i 2012. Og dermed kan man sige, at han trak de endelige beslutninger om de forskellige skift i firmaet ganske langt ud.

I 1993, da Mc-Kinney Møller altså var 70 år, overdrog han ansvaret for den daglige drift til skibsreder Jess Søderberg, og i 2003 blev formandsposten i A.P. Møller - Mærsk overdraget til Michael Pram Rasmussen.

Mandag 2

Med daglig gang på Esplanaden

Mc-Kinney Møller selv forblev dog en markant personlighed i virksomheden med daglig fast gang på Esplanaden stort set lige indtil sin død. Givetvis til irritation for mange af de nye ledere i virksomheden. Det var svært ikke at komme til at leve i skyggen af mesteren selv.

Han forblev til sin død formand for de to ejerfonde, og han strammede endda familiens greb om A.P. Møller Fonden med en fundatsmæssig ændring i 2009 til fordel for familiens repræsentation i fondsbestyrelsen,

I fondsregi trak han således skiftet til det allersidste, men et godt gæt er, at efterfølgeren har været udpeget og »opdraget« som formand mange år før. Det blev den yngste datter, Ane Uggla.

Bylinefoto2011

Artiklen fortsætter under billedet
Aaa

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen