Berlingske Business

»Det er jo ligesom at kaste en flok kristne for de sultne løver«

08BUSRyanair-pressemoede.jpg
Topchefen i Ryanair, Michael O’Leary, holdt inden for blot fire dage tirsdag endnu et pressemøde i København. Her deltog også fem medarbejdere i Ryanair heraf tre danske piloter og to kabineansatte. De optrådte kun ved fornavn og var ikke tilgængelige for pressen efter pressemødet. Foto: Jens Nørgaard Larsen

Man må give ham, at han prøver. Men spørgsmålet er, om den charmeoffensiv, Ryanair-topchef Michael O’Leary har sat i gang i Danmark, får nogen effekt. For O’Leary virker noget modstræbende og er i hvert fald ikke klar til at imødekomme fagforeningerne.

Ryanair har skudt en dansk charmeoffensiv i gang for at forsøge at komme rigtigt i luften med sin danske vækstplan trods den massive modvind, selskabet møder.

Det har overrasket topledelsen i Europas største flyselskab, at det opfattes så negativt, og som sammen med overraskende massiv modstand fra fagforeninger og socialdemokratiske borgmestre har givet Ryanair en katastrofal start på sin nye base i København. Basen er nu i overhængende fare for at lukke, inden den er kommet rigtigt på vingerne for selskabet.

For mindre end en uge siden afgjorde Arbejdsretten, at de danske fagforeninger lovligt må blokere Ryanairs fly og indlede sympatikonflikter på grund af, at det irske discountflyselskab, der er Europas største, ikke vil indgå overenskomst med de danske fagforeninger.

Hvad gør man så, når man er kendt for blankt at afvise alle fagforeninger?

Ryanair

Ryanair valgte tirsdag igen at slippe sin karismatiske, men også temmelig ustyrlige topchef Michael O’Leary løs i København. Det var anden gang inden for bare fire dage, at O’Leary kalder til møde i København, og formålet er at tiltrække sig offentlighedens og pressens opmærksomhed. Og forsøge at trænge igennem »fagforeningernes vrøvl« og skyde de mange »løgne« og »misforståelser« ned, som florerer om selskabet, som Michael O’Leary udtrykte det.

Og hvad sagde han så?

Ikke meget nyt. Ryanair-offensiven er groft sagt bare en udbyning af den samme historie, som Ryanair nu har messet i mange måneder i Danmark – og i årevis i resten af Europa: Vi er Ryanair, og vi bruger ikke fagforeninger.

Som O’Leary sagde for nylig, da Berlingske besøgte han i Dublin til et interview:

»Hvis vi underskriver en kollektiv overenskomst med den danske fagforening, vil vi blive bedt om at underskrive kollektive aftaler med 15 franske fagforeninger, 55 spanske og et hav af italienske fagforeninger. Så det kommer vi ikke til at gøre.«

aa

Selv om det groft sagt er samme historie, selskabet fortæller igen og igen, var mødet tirsdag i København faktisk et forsøg fra Ryanairs og O’Learys side på at imødekomme de danske journalisters tilbagevendende og meget oplagte spørgsmål til Ryanair-ledelsen: Hvis de ansattes forhold er så gode, som I selv siger, hvorfor må vi så ikke møde nogle af jeres ansatte, så vi selv kan tale med dem og få noget dokumentation?

Berlingske har eksempelvis i flere måneder efterspurgt interview med nogle af de ansatte på den nye danske Ryanair-base for at få førstehåndsberetningen fra dem, som striden med fagforeningerne handler om, og også gerne prøve at udfordre de mange myter, der er om det irske discountselskab. Hver gang har svaret dog været nej, fordi Ryanair efter eget udsagn vil beskytte sine ansatte mod journalisters nærgående spørgsmål.

Derfor var det bestemt en overraskelse, at Ryanair stillede op med nogle af de ansatte fra basen i København til pressemødet tirsdag.

Men de blev holdt i kort snor. Først mødte Michael O’Leary op, og efter få minutter kom fem Ryanair-ansatte ind, heraf tre danske Ryanair-piloter.

»De er lidt nervøse, det er jo ligesom at kaste en flok kristne for de sultne løver,« sagde Michael O’Leary.

»Derfor begynder jeg selv med at stille spørgsmålene til dem,« sagde han efterfølgende.

Godt nok fik de fremmødte journalister efterfølgende også lov at stille – visse – spørgsmål. Men indledningen blev meget kendetegnende for seancen, som af Ryanair var tænkt som imødekommende, men som ikke endte med at besvare ret mange andre spørgsmål, end at netop disse fem medarbejdere, som ledelsen havde bedst komme, var meget glade for at arbejde i Ryanair, ikke følte sig dårligt behandlet og bestemt håbede, at den københavnske Ryanair-base ville overleve, nu hvor de alle fem netop var flyttet til København.

De fremmødte journalister måtte ikke tale med medarbejderne efter det officielle møde, men kun med O’Leary, og man måtte slet ikke spørge de danske ansatte på dansk, for så kunne Ryanairs irske chefer ikke forstå, hvad der blev sagt. Dertil kommer, at der ingen nye tal kom på bordet, der kan dokumentere det uantastelige lønniveau eller arbejdsvilkår i øvrigt blandt både piloter og kabinepersonale, som Ryanair hævder, der er, men som fagforeningerne og visse tidligere ansatte har kritiseret kraftigt og blandt andet kaldt social dumping.

Derudover var netop disse fem Ryanair-ansatte i København direkte ansat i Ryanair og ikke ansat gennem irskbaserede bemandingsselskaber som Brookfield og Crewlink, som Ryanair benytter i stor stil, og som beskyldes for at give dårligere forhold og dårligere jobsikkerhed.

Derfor løb O’Learys charmeoffensiv en smule ud i sandet.

Mødet gav ham anledning til at sige, at han bevarer basen i København, der ellers varsles lukket fra næste uge, hvis LO og de andre fagforeningerne senest på torsdag skriver under på, at de alligevel ikke vil oprette en blokade mod Ryanairs fly i København, som Arbejdsretten netop har udtalt er lovlig i en stort opsat og for den danske arbejdsmarkedsmodel meget principiel sag.

Overraskende?

Nej. Det er lige så lidt overraskende, som det er et sandsynligt scenarie.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen