Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Det betyder den nye postlov for dig

Post
Foto:

A-brevet forsvinder med den ny postlov, men de røde postbude skal stadig levere pakker fra dag til dag.

København: Det kan tage op til fem dage for et brev at komme frem, posten bringes kun ud fem dage om ugen i stedet for seks, og Post Danmark kan droppe mellemdage som for eksempel fredagen mellem Kristi Himmelfart og weekenden.

Det er nogle af konklusionerne i den nye postlov.

post

Med afskaffelsen af dag til dag-levering afskaffer man groft sagt brevet, konkluderer Martin Salamon, der er cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk.

- Det rigtige brev, der går fra dag til dag, forsvinder og bliver nedgraderet til ikke engang et B-brev, men nærmere et C-brev, så det bliver mindre og mindre interessant at bruge, siger han til Ritzau Fokus.

De langsommere leveringstider på post kommer ifølge Salamon til at kræve, at privatpersoner planlægger bedre, når de sender post.

Dansk Erhverv: Urimeligt at forringe dansk postservice Postkasse

Fødselsdagskort og breve med tidsfrist, som man før kunne regne med, var fremme dagen efter, skal times og tilrettelægges uden garanti for en fast leveringsfrist.

Samtidig med brevenes tilbagegang er der fuld gang i pakkeforsendelserne.

Danskernes store lyst til at handle på nettet gør, at der bliver flere og flere pakker at levere, og konkurrencen på området er også præget af, at flere distributører har set guldgruben.

- Vi vil fortsætte med at levere pakker fra dag til dag, slår Morten Nielsen, der er kommunikationschef i Post Danmark fast.

- Samtidig vil vi også udvikle en form for dag til dag-produkt til breve, så man, hvis behovet opstår, fortsat kan være sikker på, at et brev kommer hurtigt frem.

Men et sådan produkt vil kræve mere end blot en tur op til den velkendte røde postkasse på gadehjørnet.

Den politiske aftale lægger op til, at et hastebrev i fremtiden skal indleveres på et posthus eller i en postbutik i et supermarked.

- Selve A-brevet forsvinder, for skal noget hurtigt frem, skal man i fremtiden behandle det som man ville, hvis man skulle sende en pakke.

Det er ikke nok at putte det i postkassen længere, siger Martin Salamon.

Han mener dog ikke, at brevet vil uddø helt. Flere hundrede tusinde danskere er i dag fritaget for kravet om at kommunikere med det offentlige digitalt.

Selv om det er nemt at antage, at det primært er den ældre generation, mener Louise Kampmann, der er kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen, ikke, at den manglende digitale forståelse forsvinder om en generation eller to.

- Jeg tror ikke, vi skal anskue det kun som en generationsting, for selv min generation i starten af 40'erne kan jo også opleve om nogle år, at der er kommet ny teknologi, som vi så føler os fremmede overfor. Der vil nok altid være en eller anden gruppe af borgere, som står uden for det digitale fællesskab i nogen grad, siger hun.

Desuden vil der alle dage findes visse ting, som Digitaliseringsstyrelsen ikke kan overtage på trods af 86,5 millioner digitale forsendelser fra det offentlige sidste år.

Louise Kampmann forklarer, at det kan være ting som prøveglas og sygesikringsbeviser.

Fakta om den nye postlov:

- A-brevet forsvinder

- Standardforsendelsen på breve bliver op til fem dage

- Post leveres kun fem i stedet for seks dage om ugen

- Postbuddet kan springe mellemdage over - altså enkelte hverdage mellem helligdage og weekend

- Pakkepost leveres fortsat dag til dag

Kilde: Aftale om befordringspligten 2017-2019, Transport- og Bygningsministeriet

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen