Berlingske Business
17:34Business Live siger tak for i dag og på gensyn

Derfor fyrer Maersk Line: Kæmper for sin førerposition i negativt fragtmarked

CHINA/
Overskrift
Foto:
 

Udviklingen på fragtmarkederne har udviklet sig markant værre, end Maersk Line havde forestillet sig for blot et halv år siden. Nu indordner rederiet sig under det nye regime ved at droppe optioner på nye skibe og ved at gennemføre en større spareplan.

Verdens største containerrederi, Maersk Line, skal - om ikke vende en Triple E - så holde en containerskibsflåde på mere end 600 fartøjer i strammere tøjler, hvis man vil gøre sig forhåbninger om at bevare sin position som førende og overskudgivende rederi.

Og det er noget af en kunst, fordi udviklingen på søfragtmarkedet har udviklet sig markant værre end forudset for bare en halvt år siden.

Maersk Line vil skyde genvej gennem Suez

Derfor annoncerede Maersk Line onsdag, at man dropper udnyttelsen af optionen på seks af de kæmpestore Triple E-containerskibe og to containerfeederfartøjer, og at man udskyder udnyttelsen af optionen på yderligere otte store containerskibe.

»Vi reagerer bare på, at markedets efterspørgsel er betydelig svagere, end  vi ventede bare for et halvt år siden, og derfor har vi ikke brug for at investere så meget i ny kapacitet for at opfylde vores vækstambition,« sagde Maersk Lines topchef Søren Skou onsdag på en telekonference.

Ambitionen er at vokse mindst på niveau med markedet, sådan at Maersk Line bevarer sin førerposition blandt verdens containerrederier.

mærsk line

»Jeg vil godt understrege, at vi tror, at vi er i en stærk position, og at vi er meget konkurrencedygtige, og at vi har evnen til at vokse profitabelt, selvom markedet er vanskeligt,« tilføjer han.

Det er først og fremmest den økonomiske stilstand i Kina, der gør ondt på containerrederierne.

»Et antal markeder har skuffet med meget lavere efterspørgsel end forventet i år, og det er først og fremmest trafikken fra Asien til Europa, som har haft negativ vækst. Europæerne har importeret mindre i år fra Asien end sidste år, og det var helt ærligt en overraskelse i betragtning af den lettere positive undertone i den europæiske økonomi« siger Søren Skou.

Jens Chr. Hansen kommenterer Mærsks opbremsning

 

COP107 BM

Han vurderer, at europæernes svage efterspørgsel på varer fra Asien hænger sammen med, at vi indtil videre tager af varelagrene, hvilket selvfølgelig ikke kan fortsætte.

Men så er der en anden kæmpe udfordring, nemlig råvaremarkedet, som er negativt påvirket af den tilbageholdende efterspørgsel fra kineserne. Og det påvirker igen de vestafrikanske og sydamerikanske fragtruter negativt.

»Vi tror, at vi har mulighed for at forbedre udnyttelsen af vores nuværende rutenet, så vi kan øge volumen på de nuværende ruter uden at øge kapaciteten. Hvis vi kan øge volumen uden at tilføre ny kapacitet, så hjælper det selvfølgelig en masse på bundlinjen,« siger Søren Skou.

til bm f Publikumsreportage fra verdens største containerskib

Den vigende efterspørgsel på fragtydelser og de deraf følgende lavere fragtrater får nu Maersk Line til at sætte skub i effektiviseringerne.

For nylig nedjusterede Maersk Line sine indtjeningsforventninger for 2015 med fire milliarder kr., og onsdag  var ledelsen så klar med en plan for, hvordan organisationen skal tilpasses de nye markedsvilkår.

I løbet af de næste to år, vil Maersk Line reducere sine årlige salgs- og administrationsomkostninger med 250 mio. dollar (1,7 milliarder kr.), startende med 150 mio. dollar (én milliard kr.)  i 2016. Det skal blandt andet ske ved, at rederiet indtil udgangen af 2017 skal have reduceret medarbejderstaben med mindst 4.000 af de nuværende 27.000 landbaserede ansatte rundt om i verden.

En del af deres arbejde erstattes af nye digitale løsninger for kunderne, som altså i videre udstrækningen skal benytte sig af selvbetjening for at holde omkostningsniveauet i ave.

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen