Berlingske Business

Derfor bliver dine flybilletter ikke billigere

Scandinavian
Selvom olieprisen i løbet af det seneste halve års tid er raslet ned, betaler passagerer hos de største nordiske flyselskaber, Norwegian og SAS stadig et særligt brændstoftillæg. Foto:

Olieprisens deroute får ikke flyselskaberne til at droppe deres særlige brændstoftillæg. Det er urimeligt og på kant med markedsføringsloven, mener Forbrugerrådet.

Selvom olieprisen i løbet af det seneste halve års tid er raslet ned, betaler passagerer hos de største nordiske flyselskaber, Norwegian og SAS stadig et særligt brændstoftillæg.

På en flyvetur til Nice med Norwegian udgør tillægget eksempelvis 102 kroner. Hos SAS er tillægget sværere at gennemskue for kunderne, fordi man  betaler et samlet »sikkerheds - og brændstoftillæg«, som på en tilsvarende tur til Nice løber op i 320 kroner.

FRANCE TRANSPORT

Men tillægget giver ingen mening, når man ser på graferne over de hastigt faldende oliepriser, siger Ole Kirchert Christensen, luftfartsekspert og ejer af konsulenthuset Travelbroker.

»Det er klart, at forbrugerne ikke kan forstå, hvorfor brændstoftillægget ikke bliver fjernet, når olieprisen falder. Jeg håber, at flyselskaberne vil benytte lejligheden til at fjerne det og blive enige om aldrig at indføre det igen, fordi det i dén grad forstyrrer gennemsigtigheden i priserne,« siger han til Berlingske Business.

Brændstoftillæggene spredte sig som en steppebrand blandt de europæiske flyselskaber for 10-15 år siden. Argumentet dengang var, at pludselige stigninger i olieprisen, tvang selskaberne til at skubbe en del af udgiften over på kunderne for at undgå for store tab. Men det der dengang blev opfattet som midlertidige tillæg, er hos mange selskaber siden groet fast i billetprisen.

olie

Norwegian ønsker ikke at udtale sig om brændstoftillægget, men oplyser i en mail til Berlingske Business, at tillægget for et år siden blev fjernet på skandinaviske ruter samt flyvninger til visse europæiske storbyer. Flyselskabet henviser derudover til, at den højere dollarkurs sluger noget af brændstofbesparelsen.

Også SAS peger mod den stærkere dollarkurs. Og derudover giver det ifølge presseschef Trine Kromann-Mikkelsen ingen mening at fjerne et tillæg, som man kan blive nødt til at genindføre efter kort tid igen, hvis olieprisen stiger.

»Vi sænker ikke brændstoftillægget med ét for så at skulle hæve det igen. Det ville simpelthen også være for uigennemskueligt for forbrugerne,« siger hun.

Pics-olie

Ifølge pressechefen følger SAS løbende med i olieprisens udvikling. Men hun vil ikke komme med et bud på, hvor lang tid priserne skal ligge på det nuværende niveau, før brændstoftillægget bliver fjernet.

Den forklaring er dog langt fra acceptabel for cheføkonom hos Forbrugerrådet, Martin Salamon.

»Det er jo netop forvirrende og uigennemskueligt, hvis man fastholder et brændstoftillæg på et tidspunkt, hvor der intet grundlag er for det. Så de bør selvfølgelig fjerne det,« siger han og fortsætter:

»Vi har absolut ingen forståelse for, at de ikke fjerner det, når der ingen begrundelse er for det længere. Og de bevæger sig jo også på kanten af markedsføringsloven, når de har et tillæg, som der ikke er dækning for i priserne,« siger Martin Salamon.

flybilletter

Hos Sydbank vurderer analytiker Jacob Pedersen heller ikke, at forbrugerne får grund til at kippe med flaget i den nærmeste fremtid.

Han forudser omvendt, at vi over den kommende periode vil se stigende priser, fordi Norwegian har sat sine ekspansionsplaner lidt på standby, SAS har reduceret sin kapacitet.Og lavprisselskaber som Ryanair og Easyjet er midlertidigt blevet pacificerede fra at kaste sig ud i nye priskrige, fordi deres brændstofudgifter er bundet på meget høje niveauer i hele 2015.

»Så jeg tror ikke, at forbrugerne skal forvente, at de kommer til at få en masse ud af det her. De kan glæde sig over den lave benzinpris, når de skal fylde benzintanken. Men de skal nok ikke regne med lavere flypriser,« siger Jacob Pedersen.

rederi

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen