Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Den tyske evolution

(HEMMENHOFEN; Bodensøen) Alle sejl var sat til, da Mercedes-Benz lancerede afløseren for den succesfyldte klassiker

SK i 1996: Actros. Men problemerne væltede ned over fabrikken, importøren - og de mange vognmænd, der havde investeret

i den nye bil.



Som en vognmand for nylig udtalte til fagbladet "Lastbilmagasinet" om sine erfaringer med Actros: -

Det er lettere at sige, at gearkasser og bagtøj ikke har fejlet noget, men ellers har alt andet.



Dette gjaldt dog kun

de første tre leverede biler - de næste har været gode nok for den pågældende vognmandsforretning.



Og

fabrikken har da også solgt 230.000 Actros siden lanceringen, som ifølge DaimlerChrysler er ny rekord for lastbilproducenter.





75 pct. af bilerne er afsat på hjemmemarkedet - resten i 98 eksportlande. Actros har 18 pct. markedsandel i Europa - en

klar førsteplads.



Den nye Actros, som stiger ca. 3-5 pct. i pris, kommer til april. Den er forbedret på en lang

række områder - bl.a. på sikkerhed, hvor en afstandskontrol bremser bilen, hvis den kommer for tæt på

den forankørende bil, dertil (fås også på seneste Actros) sporkorrigering, som giver en advarselstone, hvis

man kommer for langt ud til siden.

Forbedrede motorer

Motorerne er gennemarbejdede - bl.a. er der nu 150 pct.- og 10 pct.

bedre effekt op til 540 HK.



Vi har prøvet den nye Actros på en krævende rute på 50 km. gennem små byer,

på landeveje og på motorvej - alle med skiftende stigninger.



Vi kørte dels i mindst motoriserede model 1841

LS med 410 HK - en 4x2 udgave med manuelt Telligent gearskift, hvor skift sker via et slags joy-stik, der sidder på højre

armlæns forlængelse - dels i den kraftigste udgave - 1858 LS med 580 HK, 4x2 med automatgear.



Begge biler havde Voith

retarder til at lette nedbremsning uden brug af bremsepedal, samt den nye Integralhæk, dvs. en udnyttelse af chassisrammen bagtil

til komponenter så som lufttanke, batterier, bremseventiler m.m.

Svageste god nok

klarede faktisk opgaven godt, selv

om 1858''eren var mere overbevisende, når det gælder trækkraft.



Men der er 530 forskellige modeller til at opfylde

enhvers behov. Bl.a. kommer de 4-akslede entreprenørbiler først næste sommer, samtidig med at den nuværende

Actros serie fases ud.



40 Actros er i øvrigt på gaden som testkøretøjer hos udvalgte vognmænd.



Canbus

el-systemet er udviklet, så man ved at sætte en bestemt kontakt ind på en fri plads på instrumentbrættet

får automatisk ledningsforbindelse til det ønskede ekstraudstyr.



Fabrikken peger selv på, at man har sat chaufføren

i centrum med et nyt instrumentbræt, hvor hældningen på instrumenterne skulle betyde minimalt med reflekser, en

ny dør - designet af Delphi Automotives - er lettere at arbejde med og giver mindre træk med åbent vindue.











Glade

chauffører

"Glade chauffører" er DaimlerChryslers budskab med den nye Actros.



Der er 200 pct. bedre aflæggeplads

i kabinen, forbedrede sæder - evt. i form af single driver koncept, hvor højre stol er en hvilestol for chaufføren.



Det

er fremherskende, at der kun er én person i bilen. Derfor skal han eller hun have det godt.



Derfor er Mercedes også

først med en specialudviklet køje, hvis fjedre kan indstilles til chaufførens vægt.



Sædet har

fået det blå stempel af det tyske institut for sunde rygge, AGR (Action Gesunde Rücken).



Actros anvendes for

59 pct. vedkommende til eksportkørsel, 17 pct. til distribution



Mercedes-Benz har også valgt nye behageligere materialer,

selv om plastik fortsat er fremherskende. Men - man kan jo bare bestille sin bil med kantsyet læder på instrumentbrættet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen