Berlingske Business

»Den største dag i lufthavnens 91-årige historie«

CHP
Pressemøde i Københavns Lufthavne. Foto:

Københavns Lufthavn præsenterer nu planerne for at udvide lufthavnen og investerer 20 mia. kr. i en udvidelse af lufthavnen.

»For os her i Københavns Lufthavn er det en af de største dage i vores 91 årige historie. Det er i dag, vi tager beslutningen om at vokse. Vi tager beslutningen om at sikre lufthavnens position i Europa,« sådan lød indgangsbønnen fra adm. direktør i Københavns Lufthavne, Thomas Woldbye, da selskabet præsenterede sine planer om et udvide Københavns Lufthavn, Kastrup.

Flankeret af erhvervsminister Brian Mikkelsen (K), overborgmester i København, Frank Jensen (S), formand for Dansk Metal, Claus Jensen, og adm. direktør i DI, Karsten Dybvad, præsenterede direktøren en 20. mia. kr. dyr udvidelse af Københavns Lufthavne, der blandt andet vil indeholde en ny E finger i lufthavnen.

Kastrup Lufthavn - 20161215221

lufthavn

Udvidelsen har dog mødt modstand fra lufthavnens største kunde, SAS, der frygter, at man må aflyse afgange, hvis vinden blæser på tværs af landingsbanerne. Det skyldes, at den såkaldte tværbane må lukkes som følge af udvidelsen.

»Vi håber, at SAS vil være med til at vokse. Og det taler vi med dem om i vores dagligdag,« lød kommentaren fra Thomas Woldbye til storkundens bekymringer.

Udvidelsen skal blandt skabe en ny ankomstoplevelse, og antallet af startpladser vil blive udvidet fra 78 til 124, og ifølge lufthavnen vil byggeprojektet skabe over 12.000 arbejdspladser i byggefasen, mens den vil skabe 9.000 blivende arbejdspladser efter udvidelsen.

Billede

Artiklen fortsætter under billedet
lufthavn

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen