Berlingske Business

Den lyseblå gigant skuffet over klimaaftale

GERMANY ECONOMY SHIPPING
A.P. Møller - Mærsk, der via Maersk Line sidder på 15 procent af verdens containerskibe, havde håbet på, at der kunne blive opstillet globale krav shippingindustrien i Paris. Det faldt dog på gulvet. Foto:

A.P. Møller - Mærsk er træt af, at shipping ikke er en del af klimaaftale. Det havde givet en fordel.

Mens de fleste har hænderne oppe over hovedet efter den store klimaaftale i Paris er A.P. Møller - Mærsk skuffet. Shipping er blevet udeladt, og det irriterer den lyseblå erhvervskæmpe.

A.P. Møller - Mærsk, der via Maersk Line sidder på 15 procent af verdens containerskibe, havde håbet på, at der kunne blive opstillet globale krav shippingindustrien i Paris. Det faldt dog på gulvet.

- Vi er skuffede over, at det ikke er kommet med i den endelige aftale. Vi har længe skubbet på for, at shipping fik global regulering, men det er desværre ikke sket, siger chefrådgiver for klima hos A.P. Møller - Mærsk, John Kornerup Bang.

vv

Det har umiddelbart været mindre udviklede lande, der har strittet imod, da de er nervøse for at blive forfordelt, hvis alle skal leve op til de samme mål. Shipping i tredjeverdenslande er ofte domineret af ældre skibe, der har en større miljøbelastning end nye.

Hos A.P. Møller - Mærsk mener man, at regulering er uundgåelig og at en fælles global regulering vil hindre, at rederier bare indflager skibe hos nationer med lempelige regler.

- Det er rigtigt vigtigt med global regulering, for det er en global industri. Regional regulering er for let at omgå, siger John Kornerup.

danfoss

A.P. Møller - Mærsks Maersk Line vil dog også have en konkurrencemæssig fordel i global regulering. Rederiet har i årevis fokuseret på energieffektivitet og større spillere som Maersk Line vil have lettere ved at investere i nye teknologier.

- Det vil vi helt sikkert være en fordel for os. Vi mener, at det er vigtigt, at de, der er grønne og effektive, bliver belønnet. Det er kun sådan, man får gjort dem større, siger John Kornerup.

A.P. Møller - Mærsk vil tage handsken op til næste klimamøde, hvor man håber på at få regulering igennem.

- Vi giver ikke op så let. Vi tror måske også, at der er bedre muligheder næste år. På dette her møde var der mange tunge punkter, så shipping blegnede måske lidt.

vindmøller

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen