Berlingske Business

Den lokale aktionær siger nej

13BUSgaia.jpg
For Rolf Kolland betyder det lokale meget, og derfor er han stærkt imod salget af Mols-Linien. Her er han fotograferet på sin egen båd, Gaia. Foto: Henning Bagger

Rolf Kolland har sagt nej til salget af Mols-Linien til kapitalfonden Polaris. Ikke for at presse prisen, men for at holde rederiet på lokale hænder.

Først lød tilbuddet på Mols-Linien på 34 kroner per aktie, så blev prisen hævet til 40, men hos en aarhusiansk småaktionær i rederiet gør pengene ingen forskel. Rolf Kolland fra Egå ved Danmarks næststørste by vil under under ingen omstændigheder handle med Polaris:

»Nej, jeg vil overhovedet ikke sælge til dem. Det kunne ikke falde mig ind. Ikke til nogen pris,« så eftertrykkeligt udtrykker han sin modstand mod Polaris’ overtagelsestilbud på Mols-Linien.

13BUSMols-Linien.jpg

Den 65-årige tidligere plejer og postbud har et par tusinde aktier i Mols-Linien, som han købte lige efter finanskrisen, hvor kursen var nede omkring de 20 kroner per aktie.

»Jeg investerede, fordi det var lokalt, og fordi jeg måske kunne få en gevinst. Enten gik den konkurs, eller også var der gevinst, og en gang imellem skal man også tage en chance,« siger Rolf Kolland.

Dengang glædede man sig ikke til at møde investorerne på roadshows, men nu bliver man jo superfint behandlet

Mads Krogsgaard Thomsen, forskningschef hos Novo Nordisk
DEL CITAT

Et lokalt færgeselskab

I dag har hans salgsmodstand rod i de samme grunde, som da han i sin tid investerede i selskabet: Mols-Linien er et lokalt selskab, og sådan skal ejerskabet også helst forblive, hvis det står til Rolf Kolland. Han er nemlig bange for, at den danske kapitalfond på et tidspunkt sælger Mols-Linien videre til udlandet:

»Vores nationalværdier ryger til udlandet, og det, synes jeg, er synd og skam. Jeg har været modstander både af DONG- og TDC-salget. Jeg bryder mig bare ikke om det.«

JESPDER

Som bosat i Aarhus har Rolf Kolland let adgang til Mols-Linien, som han fra tid til anden bruger til at køre sin veteranbil, en rød Opel GT1900, på værksted.

Når han tager færgen over Kattegat, tager han samtidig den vej, som han mener, alt for mange ting i dagens Danmark går: Ruten mod Sjælland og ultimativt mod København.

For Rolf Kollands oprør mod Polaris bunder ikke blot i et oprør mod en kapitalfond, men også mod de generelle strømninger i samfundet, som alt for ofte løber mod København i Rolf Kollands øjne:

»Det er også en modstand mod, at mange ting rykker til København, og jeg mener, det skal flyttes tilbage til provinsen. Det er næsten blevet for meget,« siger den 65-årige aarhusianer.

2/2 MOLS-LINIEN

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen