Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

"Den lille, frække dreng er blevet stor"

"Den lille, frække dreng er blevet stor" - 1
Foto:

Norwegians overraskende kvartalsregnskab sender det norske selskab ind på det nordiske marked som en seriøs spiller. Luftfartsselskabet kom ud af andet kvartal med et resultat før skat på 245 millioner norske kroner.

Verdens luftfart står til at miste store milliardsummer i 2009 som en effekt af den økonomiske krise. Men som en af de få aktører på markedet, er norske Norwegian fløjet ud af andet kvartal med et ganske overraskende og positivt regnskab.

Resultatet før skat endte på 245 millioner norske kroner, hvilket er en forbedring på 330 millioner kroner i forhold til andet kvartal i 2008. Og umiddelbart har Skandinaviens største lavprisselskab forladt krisen og fløjet mod nye højder.

»Norwegian har tidligere været den lille, frække dreng i Skandinavien, men nu bliver han større og større. Selskabet har en flad organisation, hvor der er kort fra beslutning til handling, og så er de yderst opmærksomme på markedssituationen og fleksible. I modsætning er SAS en meget tungere og større organisation, som ikke vender lige så hurtig rundt,« siger Ole Kirchert Christensen, direktør i rejsemæglervirksomheden, Travelbroker Nordic.

Omsætning sted 23 procent
Norwegian havde 2,8 millioner passagerer i andet kvartal, hvilket er en fremgang på 440.000. Omsætningen var på 1,9 milliarder norske kroner – en fremgang på 23 procent. Og selskabets markante fremgang skyldes isæt en række afgifter før, under og efter rejsen, hvilket gør Norwegian til et rigtigt lavprisselskab lige som Ryanair.

»I en situation, hvor branchen står over for store økonomiske udfordringer, leverer vi vores bedste andet kvartalsresultat nogensinde. Fordi vi formår at holde omkostningerne nede, tjener vi generelt penge på hele vores rutenet,« siger Norwegians topchef, Bjørn Kjos.

Nærmer sig SAS
Norwegians fremgang kommer samtidig med, at det skandinaviske luftfartsselskab SAS bevæger sig på kanten af en dyb krise med negative passagertal og konflikt med medlemmerne. Det betyder, at Norwegian rykker tættere på det kriseramte selskab, der på bare ét år har mistet betydelige markedsandele til det norske selskab.

»For ét år siden havde Norwegian en tredjedel af SAS’s passagerer. I dag har de 50 procent af dem og det betyder, at nu begynder Norwegian virkelig at kunne kigge op mod SAS,« siger Ole Kirchert Christensen, der slår fast, at Norwegian har fået det bedste ud af Sterlings kollaps i oktober 2008.

Norwegians mest succesrige ruter er indenrigsruterne i Norge, som har haft en vækst på 27 procent. De internationale ruter har til sammenligning oplevet en vækst på 20 procent.

Selskabets største udfordring bliver at få styr på finansieringen af de i alt 40 bestilte Boeing-fly af typen 737-800. Flyene, som er typiske lavprisfly, skal leveres frem til 2014.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen