Berlingske Business
17:03Carlsberg stiger mest i stigende C20

Den fortabte varebil

Europas mest solgte varebil i to-tons klassen har i flere år været Renault Kangoo.


Herhjemme sælges den slet

ikke, så da ErhvervsBladet satte sig for at prøve bilen, blev det på svenske nummerplader og en godkendelse fra politiet.

For en godkendelse er stort set kun mulig, hvis bilen ikke allerede sælges


i en bestemt udgave.


Hos Volvo-Renault

er man kede af, at Kangoo er fundet for "let". Fabrikken vil ifølge importøren ikke gå med til at veje

bilen op til de 2.013 kg, der kræves for at man runder op til de officielle 2.025 kg.


En vægt pr. aksel på

1.000 kg ville være opskriften på en godkendelse som varebil på 30 pct. beskatning herhjemme - men Kangoo har kun

en foraksel- og bagakselvægt på hhv. 900- og 1.000 kg - og det er ikke nok. Fabrikken kunne godkende bilens totalvægt

til at være 2.013 kg, men det er franskmændene ikke med på.


- Fabrikken vil ikke begynde nye tests med en bilmodel,

der er færdigudviklet. Det er der ikke mandskabskapacitet til - bl.a. til en crashtest. I dag mangler vi cirka 125 kg for at

nå op på den nødvendige totalvægt for 30 pct. beskatning. En ny Kangoo er p.t. ikke planlagt, så en

30 pct. Kangoo har lange udsigter, hvis der ikke gribes ind politisk, siger Kim Dall, produktchef for Renaults varevognsprogram hos

Volvo Personvogne Danmark A/S.



Lovændring på vej

Der er dog håb om at varebiler bliver inddraget, når

skatteminister Svend Erik Hovmand til efteråret kommer med et oplæg til en helt ny registreringsafgift af personbiler,

hvor bl.a. miljørigtige biler vil blive vægtet vigtigst.


I skatteministeriet er man godt klar over, at valg af

de store varebiler kan være et miljøproblem.


- Det er et paradoks, at man skattemæssigt gør biler under

to tons usælgelige - og man samtidig ser storbyerne forbyde større varevogne over 2.500 kg at komme ind uden dispensationer.

Det er også de små varebiler, der er mest økonomiske, siger Bent Mikkelsen, adm. direktør i DBI, De Danske

Bilimportører.


En bagerforretning kunne få mest glæde af en lille varevogn, men bliver økonomisk nødt

til at købe en tungere, driftsmæssigt dyrere - og mindre økonomisk model. Varebiler over 2.025 kg har også

et bundfradrag på 33.000 kr., hvor de lettere kun har ét på 13.000 kr.


- Vi har gang på gang påpeget,

at den er gal. At det er sådan i dag skyldes, at politikere er bange for at miste provenu, hvis private køber de små

varebiler. Det kan løses ved at hæve strafafgiften for privat brug af varebiler fra 5.500 kr. i dag til det tre-dobbelte.

Bestemmelsen kan hurtigt ændres, siger Bent Mikkelsen.



Veludstyret

Den kører godt, Kangoo - ja, faktisk som

en personbilsudgave. I testbilen var der også varme i forsæder, centrallås med fjernbetjening, radioen betjentes

fra rattet, der var el-spejle og sågar klimaanlæg.


Der var dog kun fører-airbag, og rattet kunne ikke højdejusteres. Forskellen

fra personbilen er aflæggeplads på en hylde over forruden, passagersædet kan vippes frem og fungerer da som bord.


Testbilen

havde god aflæggeplads - bl.a. også i dørene og i handskerummet.


I varerummet, der rummer op mod 2.500 liter,

var der én skydedør, men man kan få to skydedøre - dertil kommer tagluge til mulig transport af stiger o.l.

samt et net opsat under taget. Bagdørene åbner asymmetrisk.


Den svenske Kangoo havde en total adskillelse mellem

førerkabine og varerum, hvor den i en dansk udgave ville være ændret til en adskillelse, hvor man havde udnyttelse

af Kangoo Express Vans unikke passagersæde-konstruktion med vendbart gitter bag passagersædet, så man helt var sikker

på, at varer ikke væltede ind over én, hvis uheldet var ude.


Den 16-ventilede motor på testbilen var

på 1,6 liter og 75 HK. Opgivet gennemsnitsforbrug er 13,3 km/l. Herhjemme sælges bilen ikke med dieselmotor.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen