Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Den effektive portugiser: Er det ham, der skal redde Opel?

23BUSPEUGEOT-CEO-170905.jpg
Peugeot-chefen Carlos Tavares får brug for al sin erfaring, hvis han skal rette op på Opel. Her ses han i marts 2014 ved sit første interview som ny Peugeot-chef. Foto: Christian Hartmann/Reuters

Carlos Tavares er ikke en mand, der spilder tiden. Som chef for PSA Peugeot-Citroën har han på rekordtid reddet den franske bilproducent på randen af bankerot. Snart kan han også blive manden, der skal redde General Motors europæiske smertensbarn, Opel.

Peugeot forhandler nu på højtryk om at overtage Opel, efter at General Motors tilsyne­ladende har givet fortabt efter mange års forsøg på at få skik på Opel og det britiske søsterselskab Vauxhall. Alene siden 2009 har GM tabt ni milliarder dollar på Opel-Vauxhall-kontoen.

Blandt iagttagere antydes, at hvis nogen overhovedet kan løse den opgave, må det være Carlos Tavares.

21BUSTavares-141739.jpg

I hvert fald har den frankofile portugiser på papiret gået i helt den rigtige skole til at tage udfordringen på sig. De første 32 år af sin karriere tilbragte han hos fransk-japanske Renault-Nissan, hvor han som næstkommanderende hos verdens formentlig mest hypereffektive bildirektør, brasilianeren Carlos Ghosn.

Her endte han ganske vist med at få en fyre­seddel, efter at han helt åbent i et interview med nyhedstjenesten Bloomberg bejlede til selv at få topchefposten.

Men inden da lærte den ingeniøruddannede Tavares af sin navnebror og mentor at effektivisere med omkostninger og produktion og bygge alliancer på tværs af landegrænser. Han lærte også at tage kampe af den type, som nu uden tvivl kommer igen med regeringer og fagforeninger, især i Tyskland. Den gordiske knude omkring Opel/Vauxhall løses næppe uden fyringsrunder og fabrikslukninger.

OPEL-M-A/PSA

Hurtig oprydning i Peugeot-Citroën

Den type erfaringer har den 58-årige bil­entusiast også i rigt omfang fra Peugeot­-Citroën, som han kom til i 2014 på et tidspunkt, da det franske bilselskab var så nødstedt, at staten gik ind med en hjælpepakke, og kinesiske Dongfeng trådte med ind i ejerkredsen.

Her fik Carlos Tavares ryddet hurtigere op, end han selv havde sat som mål, og det var især omkostningsbesparelser, han havde – og fortsat har – blik for.

FRANCE-US-AUTOMOBILE-TAKEOVER-PSA-OPEL-GM

Hans mentalitet er uden tvivl præget af en nærmest total besættelse af biler, og gerne de hurtige af slagsen. Det meste af fritiden går med at race klassiske biler, som han selv sætter i stand i et skur i baghaven. Tavares har kørt racerløb, siden han var 22, og han del­tager stadig efter eget udsagn i omkring 20 billøb årligt, blandt andet i en Peugeot 504 Ti årgang 1972, som han selv har renoveret.

»Det gælder for det meste om at vinde,« sagde Tavares i 2015, da en journalist fra Financial Times fik lov at følge ham under det berømte Monte Carlo-løb for klassiske biler.

»Jeg kan lide at konkurrere. Tilfældigvis er det motorsport, jeg konkurrerer i. Men det kunne lige så godt have været tennis eller fodbold eller basketball.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen