Berlingske Business

Den danske handelsflåde har aldrig været større

containerskib Maersk Mc-Kinney Møller
Tirsdag eftermiddag 20. august 2013 sejlede verdens største containerskib Maersk Mc-Kinney Møller under Storebæltsbroen på vej til Gdansk i Polen. Foto:

Tiderne er ikke just gunstige for verdens rederier. Men selv om handelsskibene sejler imod strømmen, har Danmark som ældgammel søfartsnation aldrig haft en større handelsflåde.

Trods hårde tider for verdensøkonomien vokser den danskflagede handelsflåde.

Der er nu 659 skibe under dansk flag med en samlet størrelse på 15,5 mio. bruttoton. Dermed har handelsflåden under dansk flag har aldrig været større. Det fremgår af  publikationen »Skibsfarten i Tal«, som Danmarks Rederiforening udgiver to gange om året.

Danmarksrekorden bliver slået i et år, hvor afmatningen i Kina har kastet en sort skygge over hele verdensøkonomien. Den lavere aktivitet i Kina får tørslastkibene til at ligge underdrejet, fordi der skal transporteres mindre mængder materialer til byggeriet i Kina. Væksten i Kina er også markant lavere end ventet, og det er gået hårdt ud over containerrederier som  Maersk Line, som for nylig annoncerede en nedskæring i medarbejderstaben på 4.000 inden udgangen af 2017.

Maersk Line vil skyde genvej gennem Suez

Men trods modgangen er andelen af danskflagede skibe i verdensflåden steget fra 1,25 procent til 1,28 procent siden april måned, hvilket indikerer, at danske rederier tager markedsandele og generelt er konkurrencedygtige.

Samlet set opererede danske rederier pr. 1. oktober 2015 1.884 skibe, hvilket placerer Danmark som verdens 8. største søfartsnation målt på bruttotonnagen. Og A. P. Møller - Mærsk er verdens største rederi, når man taler om opereret tonnage.

GERMANY BUSINESS SHIPYARD TAKEOVER

Et stærkt dansk flag er med til at øge dansk indflydelse internationalt, mener adm. direktør i Danmarks Rederiforening, Anne H. Steffensen:

»Når vi som søfartsnation arbejder for at fremme kvalitetsskibsfart med fokus på ansvarlighed, arbejdsmiljø, innovation og stærke kompetencer, så betyder vores størrelse noget for vores internationale gennemslagskraft. Samtidig sikrer skibe under dansk flag beskæftigelse i Danmark. Derfor er det positivt, at det danske flag er attraktivt  og voksende,« skriver Anne H. Steffensen i en kommentar til publikationen.

Danske rederier bidrog i 2014 med 205 milliarder kr. til den danske handelsbalance. Det svarer til godt 20 procent af den samlede danske eksport.

I alt beskæftiger de danske rederier cirka 23.220 ansatte, hvoraf de knap 13.800 er danskere.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen