Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

De lette premierer

(AMSTERDAM) Det er længe siden, at så mange varevognsnyheder har været lanceret på én og samme last-

og varevognsudstilling - men det er tilfældet på RAI udstillingen, som løber af stabelen i denne uge i Amsterdam.


Helt

i spidsen står den nye Ford Transit Connect - en helt ny type varebil, der er stærk som en Transit, men i størrelse

minder mest om Sevel Nord bilerne Fiat Scudo/Peugeot Expert /Citron Jumpy. Endnu er der kun bygget et par prototyper af bilen, der

produceres på en ny fabrik i Tyrkiet.


Faktisk står lastbilerne i skyggen af de lette modeller, der omfatter de nye

Sevel Syd-søstre Fiat Ducato, Peugeot Boxer og Citron Jumper. De tre biler er ens - med kølergrill som væsentligste

forskel. Fiat benytter bl.a. en ny 2,3 liters common rail JTD dieselmotor i deres udgave, mens Peugeot/Citron (PSA) bruger deres 2,2

liters common rail HDI teknik. Dertil kommer fælles PSA-2 liters diesel og 2,8 liters Fiat (IVECO) teknik. Fra Fiat skal vi

også nævne den nye Doblo Cargo - nu med den længe ventede JTD Common Rail teknik - alternativt 1,6 liter benzin

med 100 HK.

Nissan Interstar

Aldrig set før er Nissan udgaven af Renault Master - kaldet Nissan Interstar. Og det japanske

mærke kan også brilliere med en ny Pick-Up og en face lifted Terrano 4x4.


Nissan Interstar bygges af Renault i Frankrig

(som ejer Nissan i dag) - sideløbende med Opel Movano og Renault Master, mens Nissan udgaven af Trafic - ved lanceringen senere

på året - skal bygges i Barcelona på Nissans spanske fabrik. Navnet bliver Primastar.


Nissan King Cab er udstyret

med en ny 133 hestes turbodiesel motor med 304 Nm i drejningsmoment. Det er 28 bedre ydelse end forgængeren og 24 pct. bedre

moment - men også bedre brændstoføkonomi. Designet er blevet mere råt - Nissan har haft en boksehandske som

forbillede.


Toyota udstiller sine nye varebiler med Common Rail motorer (D-4D) - bl.a. til den nye faceliftede Dyna.






Nyt

fra Korea

Fra Korea er der premiere på firehjulstrækkeren Hyundai Terracan CRDi og MPV-bilerne fra Kia: Carnival 2,9 TD

Common Rail og Carens 1,8/ 16V. Dertil Hyundai H1 Van 2,5 CRDi.


På opbygningssiden bliver der flere og flere varebiler.

De har ingen restriktioner. Således har både franske Lamberet og tyske Kerstner nye kølebil-udgaver af Renault

Trafic/Opel Vivaro på RAI. De to ens biler har iøvrigt fælles premiere på L2-versioner - 40 cm. længere

end nuværende L1. Det betyder ekstra én kubikmeter last. Senere kommer udgaver med højt tag.


Kerstner udgaven

er elektrisk styret - og indersiden af varerummet er coated, som eliminerer al form for støv. Efter kørslen sikrer en loftmonteret

spuler for at rense varerummet på få minutter. Kølesystemet arbejder seperat fra bilens motor.


En særlig

spøjs model er en kort Daily på 4,5 meter med en trækkraft på 6,5 tons - udstillet af hollandske Eureka.

Topmodellerne af Ivecos fabriksbyggede Daily er også med. På kølesiden ser man også en ny Freeze-Box opbygning

fra PolyVan/Aluvan på 3,5 tons.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen